24 / Липень, 2020
Асоціація міст України розглянула законопроєкт №3737 від 24.06.2020, який надає право безплатного проїзду усіма видами міського пасажирського транспорту, автомобільним транспортом загального користування в сільській місцевості, залізничним і водним транспортом приміського сполучення та автобусами приміських маршрутів у межах області (Автономної Республіки Крим) дітям війни.
 
1.Законопроєктом покладаються додаткові видатки на місцеві бюджети без надання відповідних фінансових компенсаторів
За даними Мінсоцполітики, станом на 01.08.2019 чисельність дітей війни становила 2,6 млн громадян. За даними Держстату, в середньому по Україні у червні 2020 року вартість однієї поїздки у міському транспорті становила 5,41 гривню. Якщо враховувати запропонований Урядовою постановою від 14.03.2018 №196 мінімальний соціальний норматив кількості поїздок на місяць (30 поїздок), то для виконання Законопроєкту необхідно приблизно 5 млрд грн в рік. АМУ зазначає, що, відповідно до частини третьої статті 142 Конституції України, витрати органів місцевого самоврядування, які виникли внаслідок рішень органів державної влади, компенсуються державою. В той же час, у Законопроєкті не визначені джерела покриття зазначених видатків.
2. Законопроєкт ставить пільгові категорії громадян у залежність від спроможності місцевих бюджетів
Відповідно до статті 91 Бюджетного кодексу України, органи місцевого самоврядування можуть здійснювати фінансування пільгового проїзду окремих категорій громадян, тобто фінансування передбачене в межах спроможності місцевих бюджетів. В той же час, пільги, передбачені законопроєктом, діють за принципом екстериторіальності і не можуть залежати від доходів місцевих бюджетів. Не у всіх органах місцевого самоврядування є кошти для організації пільгового перевезення. А в разі неможливості забезпечення пільги, в територіальній громаді суттєво зросте соціальне напруження.
АМУ пропонує:
- внести законопроєктом зміни до законів України, закріпивши фінансування пільгового проїзду за рахунок коштів державного бюджету;
- одночасно із законопроєктом подати проєкт Закону про внесення змін до Бюджетного кодексу України, закріпивши фінансування пільгового проїзду за рахунок коштів державного бюджету.
Врахувавши пропозицію АМУ:
- держава виконає свій обов’язок щодо фінансування пільгового проїзду;
- громадяни зможуть повноцінно реалізувати своє право на пільговий проїзд, незалежно від місця проживання.
Асоціація міст України не підтримує законопроєкт №3737 у чинній редакції та пропонує Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів повернути його на доопрацювання.
Аналітичний центр АМУ

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)