16 / Грудень, 2019

Асоціація міст України проаналізувала проєкт Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про дошкільну освіту» (далі ‒ Законопроєкт), надісланий листом Міністерства освіти і науки України від 04.12.2019 року № 1/11-10656, та в межах своєї компетенції повідомляє, що в цілому підтримує необхідність приведення у відповідність чинному законодавству нормативно-правове регулювання сфери дошкільної освіти та її реформування.

Законопроєктом пропонується визначити правові, організаційні та економічні засади функціонування і розвитку системи дошкільної освіти. Асоціація міст України листом від 08.02.2019 року № 5-66 долучалась до громадського обговорення Законопроєкту й зазначає, що в надісланому на погодження тексті вже враховані два зауваження АМУ: щодо вживання окремих термінів та щодо визначення рівнів підпорядкованості науково-методичних та методичних установ. У той же час Асоціація міст України висловлює окремі зауваження та пропозиції до тексту Законопроєкту.

Щодо управління майном закладів дошкільної освіти

Абзацом другим частини четвертої статті 12 Законопроєкту пропонується, зокрема, майно ліквідованих комунальних закладів дошкільної освіти використовувати виключно для здобуття дошкільної, позашкільної освіти та певного рівня повної загальної середньої освіти. У той же час відповідно до статей 29 та 32 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» управління комунальними загальноосвітніми навчальними закладами перебуває в межах компетенції органів місцевого самоврядування. Норми Законопроєкту суперечать підпункту 1 пункту «а» статті 29 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» у частині управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад, та є прямим втручанням у їхню діяльність.

Звертаємо увагу на те, що практика органів місцевого самоврядування засвідчує, що така норма, по суті, призводить до простоювання приміщень та їх збиткового утримання за кошти громади, адже насамперед причиною прийняття рішення про ліквідацію закладу стає відсутність дитячого контингенту. Зважаючи на це та на те, що органи місцевого самоврядування мають раціонально використовувати ресурси місцевих бюджетів, пропонуємо абзац другий частини четвертої статті 12 Законопроєкту викласти у такій редакції:

«Майно ліквідованих державних, комунальних закладів дошкільної освіти або тих, діяльність яких зупинена, відповідно до рішення засновника може бути використане для забезпечення здобуття освіти, надання послуг у сфері соціального захисту, культури, охорони здоров’я та інших послуг, у тому числі на засадах державно-приватного партнерства».

Щодо вживання термінів та понять

Частиною першою статті 17 Законопроєкту серед органів управління у сфері дошкільної освіти, зокрема, визначити місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та їх структурні підрозділи з питань освіти. У той же час пропонуємо назви органів вживати відповідно до частини першої статті 5 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні». Пропонуємо абзац восьмий частини першої статті 17 Законопроєкту викласти у двох абзацах у такій редакції:

«місцеві державні адміністрації, їх структурні підрозділи з питань освіти;

Міські, селищні, сільські ради та їх виконавчі органи».

Також пропонуємо привести назви органів місцевого самоврядування у тексті Законопроєкту у відповідність нормам Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».

Відповідно до абзацу шостого частини шостої статті 24 Законопроєкту у повноваженнях наглядової (піклувальної) ради пропонують передбачити право ініціювати «подання про відкликання керівника закладу освіти».

У той же час у Кодексі законів про працю України це поняття «відкликання» вживається лише в статті 79 і стосується відкликання з відпустки у зв’язку з виробничою необхідністю, визначеною у частині восьмій цієї статті. Ймовірно, в абзаці шостому частини шостої статті 24 Законопроєкту у повноваженнях наглядової (піклувальної) ради планувалось передбачити право ініціювати, крім заохочення, ще й вплив на продовження трудових відносин із керівником закладу освіти. Пропонуємо уточнити цю норму та привести її у відповідність Кодексу законів про працю України.

Щодо підвезення дітей до закладу дошкільної освіти й у зворотному напрямку

Абзацом восьмим частини шостої статті 18 Законопроєкту пропонується одним із повноважень районних, міських, селищних та сільських рад визначити забезпечення підвезення дітей дошкільного віку до закладу освіти й у зворотному напрямку. У той же час згідно з підпунктом 4 пункту «а» статті 32 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виконавчі органи сільських, селищних, міських рад забезпечують пільговий проїзд до місця навчання і додому у порядку та розмірах, визначених органами місцевого самоврядування, за рахунок видатків відповідних місцевих бюджетів.

Зважаючи на це пропонуємо абзац восьмий частини шостої статті 18 Законопроєкту викласти у такій редакції:

«забезпечують пільговий проїзд дітей дошкільного віку до закладу освіти й у зворотному напрямку;».

Щодо дублювання повноважень у сфері нагляду (контролю) у сфері освіти

Статтею 31 Законопроєкту закріплено за центральним органом виконавчої влади із забезпечення якості освіти та його територіальними органами повноваження з державного нагляду (контролю) у сфері дошкільної освіти. У той же час абзацом другим частини сьомої статті 18 Законопроєкту у повноваженнях місцевих державних адміністрацій та їх структурних підрозділів з питань освіти, окрім іншого, пропонується визначити здійснення моніторингу роботи та рішень органів місцевого самоврядування, їх виконавчих органів у частині реалізації ними державної політики та дотримання законодавства у сфері освіти, а також в частині виконання ними прав і обов’язків засновників закладів дошкільної освіти, визначених Законом України «Про освіту». Це, по суті, є дублюванням функцій центрального органу виконавчої влади із забезпечення якості освіти та його територіальних органів. Зважаючи на це, просимо абзац другий частини сьомої статті 18 Законопроєкту виключити.

Щодо складу конкурсної комісії з проведення конкурсу з обрання керівника закладу дошкільної освіти

Абзацом п’ятим частини другої статті 43 Законопроєкту пропонується до складу конкурсної комісії, що затверджується засновником закладу освіти, включити представників відповідної місцевої державної адміністрації чи територіального органу Державної служби якості освіти України. Вважаємо, що обовʼязковість включення представників відповідної місцевої державної адміністрації чи територіального органу Державної служби якості освіти України є додатковою формою контролю за діяльністю органів місцевого самоврядування. Таким чином це є прямим втручанням у повноваження органів місцевого самоврядування і суперечить статті 29, частині другій статті 71 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні». Просимо абзац п’ятий частини другої статті 43 Законопроєкту виключити. У той же час залучення представників відповідної місцевої державної адміністрації чи територіального органу Державної служби якості освіти України у роботі конкурсної комісії можливе за власним рішенням органу місцевого самоврядування.

Зважаючи на вище зазначене, Асоціація міст України погоджує проєкт Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про дошкільну освіту» з урахуванням наданих до його тексту пропозицій та зауважень.

Відповідні висновки АМУ надіслано Міністерству освіти і науки України, як розробнику акта.

Аналітичний центр АМУ

Галузь: 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)