12 / Лютий, 2021
4 лютого Верховна рада України прийняла за основу проєкт Закону «Про систему громадського здоров’я» №4142, який визначає правові, організаційні, економічні та соціальні засади функціонування системи громадського здоров’я в Україні. 
 
Так, законопроєкт №4142:
  • вводить на законодавчому рівні поняття «громадське здоров’я» як сферу знань та організовану діяльність суб’єктів у системі громадського здоров’я щодо зміцнення здоров’я, запобігання хворобам та збільшення тривалості життя;
  • визначає суб’єктів правовідносин у системі громадського здоров’я;
  • визначає і розмежовує повноваження Кабінету Міністрів України, Міністерства охорони здоров’я України, інших центральних органів виконавчої влади, місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування в системі громадського здоров’я;
  • визначає основні засади здійснення оперативної функції епідеміологічного нагляду, у тому числі формування інформаційного фонду громадського здоров’я як державного інформаційного ресурсу, що містить дані про стан здоров’я, благополуччя населення і показники середовища життєдіяльності;
  • визначає основні засади здійснення оперативної функції моніторингу, готовності і реагування на небезпечні чинники та надзвичайні ситуації у сфері громадського здоров’я, у тому числі положення щодо виконання Міжнародних медико-санітарних правил та своєчасність реагування з метою локалізації та ліквідації таких загроз.
Проектом закону також передбачено внесення змін, що випливають з його змісту, до ряду кодексів та законів України. Слід зазначити, що розділ щодо вакцинації виключений із законопроекту, щоб питання щеплення, як і раніше, регулювались чинним Законом України «Про захист населення від інфекційних хвороб» (№ 1645 від 6.04.2000 р. зі зімнами). 
Асоціація міст України вважає, що прийнятий у першому читанні законопроект №4142 потребує доопрацювання. 
Так, через пандемію COVID-19 у 2020 році Парламент оперативно вносив зміни до Закону України  «Про захист населення від інфекційних хвороб», передбачивши, що Кабінет Міністрів України розробляє та затверджує:
  • перелік товарів протиепідемічного призначення, які необхідні для запобігання поширенню епідемій, пандемій, у тому числі поширенню коронавірусної хвороби (COVID-2019); 
  • перелік товарів, що мають істотну соціальну значущість. 
На жаль, із законопроєкту №4142 виключено ці повноваження Уряду, важливі для оперативної закупівлі ліків, масок, медичного обладнання тощо.
Окрім того, до цього законопроєкту доцільно включити повноваження Уряду щодо фінансування та матеріально-технічного забезпечення закладів охорони здоров’я, підприємств, установ та організацій, залучених до проведення заходів і робіт, пов’язаних з ліквідацією епідемій. Адже, запобігання поширенню небезпечним інфекційних хворобам є питанням національної безпеки, тому важливим є належне та своєчасне фінансування заходів, спрямованих на ліквідацію епідемій. Зокрема, це стосується питання функціонування тимчасових шпиталів, забезпечення вакцинами на державному рівні тощо. Не можна ставити фінансування протиепідемічних заходів в залежність від спроможності громад. Це підтвердила пандемія COVID-19.
Ще однією зміною, передбаченою законопроєктом №4142, пропонується втручання регіональних координаційних рад з питань громадського здоров'я у самостійність місцевих бюджетів.  АМУ наголошує, що складання, розгляд та затвердження місцевих бюджетів, зокрема у частині затвердження та фінансування програм громадського здоров'я, повністю врегульовано бюджетним законодавством.
Асоціація міст України надіслала парламентському Комітету з питань здоров'я нації, медичної допомоги та медичного страхування пропозиції до законопроєкту №4142 для врахування при підготовці до другого читання.
Аналітичний центр АМУ
 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)