01 / Квітень, 2021
На сайті Верховної Ради України оприлюднений доопрацьований перед повторним першим читанням проєкт Закону «Про внесення змін до деяких законів України щодо охорони здоров’я населення від шкідливого впливу тютюну» №4358, який може суттєво вплинути на фінансовий стан місцевих бюджетів.
Законопроєкт має на меті забезпечити імплементацію норм Директиви 2014/40/ЄС «Про наближення законів, правил та адміністративних положень держав-членів, що стосуються виробництва, презентації та продажу тютюну та супутніх товарів та скасування Директиви 2001/37/ЄС» . Але цей проєкт Закону не повністю відповідає Директиві та містить значну кількість положень, які вона не передбачає.
Прийняття законопроєкту №4358 може призвести до таких наслідків:
  • зростання обсягів нелегальної торгівлі тютюновими виробами через запровадження заборони видимого розміщення тютюнових виробів у пунктах продажу;
  • загрози закриття невеликих місць роздрібної торгівлі;
  • підвищення рівня безробіття населення через вказані причини.
Запропонована проєктом Закону вимога щодо заборони розміщення тютюнових виробів, пристроїв для забезпечення куріння тютюнових виробів та тютюну, електронних сигарет, заправних контейнерів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, у місцях роздрібної торгівлі таким чином, щоб вони були видимі поза межами та всередині місця роздрібної торгівлі (за виключенням показу штатним працівником чи власником торгівельного закладу конкретного тютюнового виробу окремому споживачу віком від 18 років на його вимогу), виходить далеко за межі Директиви 2014/40/ЄС і призведе до зменшення податкових надходжень до державного та місцевих бюджетів в обсязі 4,7 млрд грн.
АМУ вважає, що зменшення надходжень до місцевих бюджетів від роздрібної торгівлі підакцизними товарами значно поглибить економічну кризу на місцевому рівні, вже і так спричинену пандемією COVID-19. Тож для забезпечення сталого фінансування розвитку місцевих громад необхідно розробити механізми компенсації втрат місцевих бюджетів. 
Для цього потрібно:
підготувати фінансово-економічне обґрунтування для виконання вимоги частини першої статті 27 Бюджетного кодексу України, яка визначає, що до законопроєкту, прийняття якого призведе до зміни показників бюджету, суб'єкт права законодавчої ініціативи зобов'язаний додати фінансово-економічне обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки);
► привести норми законопроєкту до вимог Директиви 2014/40/ЄС в частині обмежень у сфері роздрібної торгівлі.
Асоціація міст України надіслала висновок та пропозиції до законопроєкту №4358 Голові Верховної Ради та Комітетам Верховної Ради з питань бюджету і з питань здоров'я нації, медичної допомоги та медичного страхування.
Аналітичний центр АМУ

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)