02 / Жовтень, 2019
Асоціація міст України звернулась до Міністерства освіти і науки України з проханням відновити роботу над внесенням змін до формули розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами. Адже попри прийняття постанови Кабінету Міністрів України від 06.02.2019 року №65 «Про внесення змін до формули розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами» та збільшення обсягів освітньої субвенції у 2019 році відповідно до попереднього бюджетного періоду на 13%, наразі залишається значним дефіцит освітньої субвенції, що складає близько 10% до її річного обсягу, визначеного у додатку 6 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2019 рік». Це може поглибити ситуацію із виплатами заробітної плати педагогічним працівникам закладів загальної середньої освіти у листопаді-грудні 2019 року.
Така ситуація зумовлена, з одного боку, недостатньою з об’єктивних причин оптимізацією мережі, а з іншого, недосконалістю формули розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2017 року № 1088 (зі змінами від 06.02.2019 року №65).
Під час опитування АМУ міста та ОТГ зазначили такі основні недоліки Формули:
  1. Формула не враховує години індивідуального навчання (наказ Міністерства освіти і науки України від 12.01.2016 № 8 «Про затвердження Положення про індивідуальну форму навчання в загальноосвітніх навчальних закладах»).
  2. Формула не враховує видатки на заміну тимчасово відсутніх працівників. Наслідком цього стає запровадження негативної практики «безкоштовних замін» або інтенсифікації навчальних годин тих уроків, з яких відпустили учнів, наприклад, через хворобу вчителя. Така ситуація певним чином погіршує якість освіти й ускладниться у зв’язку з необхідністю обов’язкового щорічного підвищення кваліфікації педагогічних працівників.
  3. При розрахунку не враховано реальний контингент учнів та його збільшення в окремих громадах. Також не враховується динаміка збільшення контингенту учнів в інклюзивних класах. Як наслідок, Формула не враховує реальної потреби збільшення одиниць педагогічного персоналу. Тому важливим є врахування контингенту учнів станом на 1 вересня року, що передує плановому бюджетному періоду.
  4. Формула не враховує реальну потребу на оплату праці вихователів груп подовженого дня (1 ставки на 1 заклад недостатньо).
  5. Формула для міських ОТГ, на території яких є сільські населені пункти, розрахована як для міст обласного значення та не враховує розрахункову наповнюваність класів для сільської території.
Окрім того, в доведеному обсязі освітньої субвенції на 2019 рік не врахована повна сума надбавки за престижність педагогічним працівникам, граничний обсяг якої може сягати 30% посадового окладу.
З метою недопущення затримки з виплатою заробітної плати органи місцевого самоврядування дофінансовують оплату праці педагогічним працівникам за рахунок власних доходів місцевих бюджетів, відволікаючи ресурси від інших важливих для громад потреб.
Звертаємо увагу, що наказом Міністерства освіти і науки України від 16.04.2019 року №490 було утворено Міжвідомчу робочу групу з удосконалення формули розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами, до складу якої увійшла Асоціація міст України. Під час засідань було напрацьовано актуальні зміни до Формули, що у зв’язку зі зміною політичної влади не були затверджені.
Зважаючи на те, що бюджетний процес 2020 року уже розпочався, АМУ просить врахувати необхідність пришвидшити прийняття напрацьованих Міжвідомчою робочою групою змін до Формули та передбачити відповідний ресурс для громад у Державному бюджеті України на 2020 рік.
Окрім того, АМУ звертається з проханням сприяти перегляду обсягу освітньої субвенції у 2019 році з метою покриття її дефіциту та проведення вчасних виплат заробітних плат педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти.
Нагадуємо, що Міністерство освіти і науки України, як головний розпорядник коштів освітньої субвенції, надіслало до Асоціації міст України відповідь від 07.06.2019 року №1/11-4331 «Щодо виконання доручення Кабінету Міністрів України», у якій, зокрема, йшлось про збільшення за підсумками першого півріччя 2019 року за результатами виконання місцевих бюджетів обсягів освітньої субвенції, визначених відповідно до Закону України «Про Державний бюджет України на 2019 рік».
АМУ звернулась із проханням до Міністра освіти і науки України Ганни Новосад з проханням взяти особисто під контроль це питання, а також висловила сподівання на співпрацю.
Аналітичний центр АМУ
Галузь: 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)