28 / Травень, 2020
Асоціація міст України звернулася до Голови Верховної Ради України Д. Разумкова, голів парламентських фракцій та груп щодо необхідності підтримки фінансової спроможності місцевого самоврядування – прийняття в першому читанні та в цілому проєкту Закону України «Про внесення змін до розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України щодо збереження фінансової основи місцевого самоврядування та забезпечення місцевих бюджетів адекватними ресурсами для запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» №3423 від 30.04.2020.
Асоціація міст України стурбована надзвичайною ситуацією, що склалася в Україні у зв’язку з поширенням гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 і українські громади – міста, селища, села, ОТГ – активно долучилися до протидії поширенню коронавірусу. Місцеве самоврядування, окрім запровадження карантинних заходів, виділяє кошти на підвищення заробітної плати медичним та іншим працівникам, які безпосередньо зайняті на роботах з ліквідації захворювання COVID-19, закупівлю ліків, масок, тестів, обладнання, організує підвіз медиків на роботу, доставляє продукти для літніх людей і соціально незахищених сімей, однак власних ресурсів муніципалітетів недостатньо.
Внаслідок суттєвого уповільнення ділової активності населення і зростання заробітних плат, спричиненого запровадженням карантинних заходів місцевих бюджети не доотримають надходження податку на доходи фізичних осіб в обсязі 27 млрд грн (-17% річного плану).
Окрім цього внаслідок наданих державою пільгових умов оподаткування місцевими податками і зборами (Закон №533-IX та Закон №540-IX) втрати місцевих бюджетів надходжень податку на майно складуть 3,2 млрд грн (-8,4% річного плану). Втрати місцевих бюджетів від недонадходження платежів за оренду комунального майна складуть 0,25 млрд грн (-25% річного плану).
Також місцеві бюджети не дотримають надходження єдиного податку та туристичного збору в обсязі 9,3 млрд грн (-25% річного плану):
  • туристичного збору – у зв’язку із зменшенням потоку туристів;
  • єдиного податку – у зв’язку із зменшенням ділової активності на території України та запровадженням заходів із тимчасового закриття певних установ та закладів, найбільша питома вага яких припадає на представників малого та середнього бізнесу.
Також внаслідок часткового та повного скорочення окремих бюджетних програм відповідно до внесених змін до Державного бюджету на 2020 рік (Закон №553-IX) місцеві бюджети зазнають втрат в обсязі 9,65 млрд грн, зокрема, спричинених скороченням обсягу коштів Державного фонду регіонального розвитку на 2,6 млрд грн, субвенції на проведення виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на 1,15 млрд грн, субвенції на підтримку розвитку ОТГ на 2,1 млрд грн, субвенції на покращення соціального захисту окремих категорій педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти на 1,55 млрд грн, субвенції на реалізацію програми «Спроможна школа для кращих результатів» на 1 млрд грн та ін. 
Проєкт Закону України «Про внесення змін до розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України щодо збереження фінансової основи місцевого самоврядування та забезпечення місцевих бюджетів адекватними ресурсами для запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» № 3423 від 30.04.2020 пропонує тимчасово до 1 січня 2021 року збільшити частку зарахування надходжень податку на доходи фізичних осіб до бюджетів місцевого самоврядування із 60 до 65 відсотків, що частково підтримає фінансову спроможність органів місцевого самоврядування в умовах боротьби із поширенням гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.
Асоціація міст України підтримує проєкт Закону України «Про внесення змін до розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України щодо збереження фінансової основи місцевого самоврядування та забезпечення місцевих бюджетів адекватними ресурсами для запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» №3423 від 30.04.2020 і просить парламент врахувати позицію АМУ і прийняти законопроєкт в першому читанні та в цілому.
 
Аналітичний центр АМУ 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)