17 / Лютий, 2020
14 лютого на засіданні Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг був схвалений проєкт постанови НКРЕКП «Про затвердження Змін до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності у сфері теплопостачання». Від  Асоціації міст України у засіданні НКРЕКП взяв участь аналітик О. Гарник.
У той же день, проєкт був оприлюднений на офіційному сайті НКРЕКП для отримання зауважень та пропозицій (протягом 30 днів з моменту опублікування). Проєктом постанови пропонується виключити з діючих Ліцензійних умов провадження господарської діяльності у сфері теплопостачання такий критерій віднесення до ліцензіатів НКРЕКП, як рівень забезпеченості споживачів приладами обліку теплової енергії. Таким чином, прогнозовано НКРЕКП отримає повноваження із встановлення тарифів значній частині підприємств теплокомуненерго з тих 200 підприємств, які були передані національним регулятором органам місцевого самоврядування у 2017 році. 
Асоціація міст України категорично не підтримує зазначену ініціативу національного регулятора, оскільки:
  • існуюче правове поле надає можливість НКРЕКП на власний розсуд змінювати Ліцензійні умови, надавати або позбавляти органи місцевого самоврядування права встановлювати тарифи. Таким чином, запропоновані зміни до Ліцензійних умов суперечать статті 144 Конституції України, яка визначає, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території;
  • хоч і тривалий, але прозорий механізм встановлення тарифів, дав органам місцевого самоврядування можливість визначати їх на економічно-обґрунтованому рівні. Ще одним позитивним моментом передачі повноважень стала можливість органів місцевого самоврядування самостійно, виходячи з пропозицій підприємств ТКЕ та власних фінансових ресурсів, приймати рішення щодо напрямків та об’ємів інвестиційних програм підприємств (як за рахунок коштів місцевих бюджетів, так і за рахунок зовнішніх запозичень, отриманих, у тому числі, й під місцеві гарантії). Повернення до НКРЕКП повноважень по встановленню тарифів автоматично дає регулятору можливість впливати на формування та реалізацію інвестиційних програм;
  • з 2012 по 2017 роки НКРЕКП здійснювало повноваження з ліцензування та встановлення тарифів підприємствам теплопостачання, які забезпечували надання більше як 90% послуг тепло- та гарячго водопостачання. За цей час обсяг збитків підприємств ТКЕ зріс у 3,2 рази, що свідчить про неефективність здійснення своїх функцій національним регулятором.
  • питання передачі органам місцевого самоврядування повноважень з встановлення тарифів на комунальні послуги неодноразово обговорювалося на Загальних зборах Асоціації міст України та на засіданнях Правління АМУ. За результатами обговорень було прийнято рішення щодо необхідності максимальної передачі зазначених повноважень органам місцевого самоврядування.
  • запропоновані зміни прямо протирічать п.10.5 Програми діяльності Кабінету Міністрів України «Українці отримують якісні комунальні послуги», яка передбачає передачу повноважень з регулювання діяльності надавачів комунальних послуг на місцевий рівень. Відзначимо, що Мінрегіоном з цього приводу вже підготовлений відповідний проєкт Закону, який надісланий на погодження до центральних органів виконавчої влади, а також до Асоціації міст України.
Необхідно нагадати, що в лютому 2019 року НКРЕКП вже робила спробу внести аналогічні зміни до Ліцензійних провадження господарської діяльності у сфері теплопостачання, але завдяки активній позиції  Асоціації міст України, безпосередньо представників органів місцевого самоврядування, Мінрегіону та  Асоціації «Укртеплокомуненерго», національним регулятором питання було знято з порядку денного.
 
 
 
 
Галузь: 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)