Практикум у Волинському РВ щодо здійснення публічних закупівель в органах місцевого самоврядування

29 / Січень, 2020
28 січня у Волинському регіональному відділенні Асоціації міст України відбувся практикум із застосування законодавства на тему: «Система ProZorro: здійснення публічних закупівель в органах місцевого самоврядування, оренда комунального майна». Захід організовано в рамках Проєкту «Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні (ПУЛЬС), який реалізує Асоціація міст України за підтримки USAID.
Учасники: міські, сільські та селищні голови, керівники та спеціалісти профільних підрозділів.
Захід проведений разом із Волинським обласним центром перепідготовки та підвищення кваліфікації працівників органів державної влади, органів місцевого самоврядування. У ньому взяли участь в.о. виконавчого директора Волинського РВ АМУ Мар'яна Конончук, консультанти АМУ (проєкт «ПУЛЬС») Василь Гром та Валентин Малиновський, керівник навчально-методичного відділу ЦППК Ольга Мойсік, заступник керуючого справами - начальник відділу з питань юридичного забезпечення діяльності Волиньради Світлана Хороша, заступник керуючого справами - начальник відділу з питань управління об'єктами спільної власності територіальних громад, сіл, селищ, міст області та землями комунвласності Волиньради Мирослава Якимчук, представники управління контролю за обігом та оподаткуванням підакцизних товарів Головного управління ДФС у Волинській області.
Тема для навчального практикуму обрана не випадково, адже 1 лютого 2020 року вступить у дію Закон України «Про оренду державного та комунального майна», прийнятий 03.10.2019 року.
Основні зміни, передбачені новим законом про оренду державного та комунального майна:
  • з 1 лютого 2020 року всі нові договори оренди укладатимуться лише через електронну торгову систему, всі комерційні договори оренди через онлайн аукціон;
  • громадяни та бізнес зможуть легше отримати державне та комунальне майно в оренду;
  • сама процедура оренди майна значно прискориться. Якщо сьогодні від моменту подання заяви до аукціону щодо оренди проходить мінімум 123, максимум 163 дні, завдяки новому закону тривалість усього процесу скоротиться до мінімум 50 - максимум 95 днів;
  • для оренди майна буде створено два типи переліків — майно, яке здається через аукціони (комерційно-привабливе майно), та майно, яке може надаватись в оренду без конкурсної процедури. Разом із тим, перелік пільговиків, які мають право орендувати державне майно по пільговій ставці, законом не змінюється;
  • стартова орендна плата на аукціонах буде розраховуватись не від оцінки майна, а від його балансової вартості.
«Практикум організували для юристів, бо саме вони оцінюють наскільки законно і правильно складено перелік об’єктів, які можна здати в оренду, регламентують порядок внесення його на аукціон, стежать за юридичними і правовими аспектами роботи сільрад і виконкомів. Один із напрямків роботи АМУ – боротьба за фінансову спроможність громад, а одне із її джерел – здача комунального майна в оренду. І якщо тут громади дотримаються процедури, зроблять усе правильно, то фахівці АМУ мають підстави говорити про те, що прибутки ОТГ Волині від здачі комунального майна в оренду зростуть у понад п’ять разів», - зазначила Мар'яна Конончук.
Заступник керуючого справами - начальник відділу з питань юридичного забезпечення діяльності Волиньради Світлана Хороша розповіла про особливості нового закону, який стосується керуванням комунальним майном, і наголосила на деяких невідповідностях-прогалинах у ньому.
 
    
 
Коментуючи новації у законі, консультант з бюджетних питань АМУ Василь Гром зазначив, що у всьому має бути економічна вигода для громади:
«Всі операції щодо комунального майна повинні мати розрахунки економічної ефективності будь-яких операцій із ним. Якщо доходи, отримані від оренди, концесії та іншого не відновлюють вартості комунального майна, ваші дії не мають сенсу. Ваші економісти та фінансисти повинні чітко прорахувати ефективність операції, яку ви згодом «благословите» від імені закону. Щодо оренди рухомого і нерухомого комунального майна повинні бути розрахунки економічної ефективності, бо в дохід бюджету громада має отримувати компенсацію за природний знос цього об’єкту і «плюс» прибуток. Лише за такої умови це майно буде ефективним».
Учасники розглянули актуальні питання управління комунальною власністю. Зокрема, детальніше ознайомились з особливостями держреєстрації речових прав на земельні ділянки державної та комунальної власності, які полягають в передачі земельних ділянок державної власності у комунальну власність чи навпаки. Жвава дискусія виникла також щодо новацій законодавства про публічні закупівлі, а саме тендерної документації, особливостей закупівлі робіт, новацій в оскарженні.
 
    
Практичні аспекти публічних закупівель, методи роботи на майданчиках системи «ProZorro» присутнім пояснила керівник навчально-методичного відділу ЦППК Ольга Мойсік.
На практикумі торкнулись попередньо неанонсованої, але дуже важливої теми акцизів на нафтопродукти та підакцизних товарів. Про особливості порядку ліцензування, продажу та зберігання підакцизних товарів розповіла заступник начальника Головного управління ДФС у Волинській області, начальник відділу ліцензування роздрібної торгівлі алкогольними напоями і тютюновими виробами Людмила Малярчук. Вона зазначила, що місцеві бюджети мають декілька джерел надходжень і одне з них - отримання прибутку від плати за ліцензії на продаж підакцизних товарів, а віднедавна питання ліцензування нафтопродуктів, їх зберігання та продаж постало дуже гостро (з квітня штрафи за порушення сягатимуть щонайменше півмільйона гривень). Так у громад буде можливість поповнити своїй бюджети, належно контролюючи дотримання законодавства на своїх територіях.
Усі підняті на практикумі теми викликали активне обговорення. Така зацікавленість представників органів місцевого самоврядування підкреслює, що обрана тема була актуальною.

 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)