30 / Вересень, 2019
30 вересня парламентський Комітет з питань бюджету провів з Асоціацією міст України консультації щодо взаємовідносин державного бюджету з місцевими бюджетами у наступному році, зокрема, обговорювалися пропозиції АМУ до проекту Державного бюджету на 2020 рік (законопроект «Про Державний бюджет України на 2020 рік» №2000 від 15.09.2019), а також зауваження до проекту змін до Бюджетного кодексу України (законопроект «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України» №2144 від 16.09.2019).
Нагадаємо, бюджетні консультації проводяться відповідно до Закону України «Про асоціації органів місцевого самоврядування».
Позицію Асоціації міст України представляв Київський міський голова, Голова Асоціації міст України Віталій Кличко, Виконавчий директор Асоціації міст України Олександр Слобожан, Тернопільський міський голова, Голова бюджетного комітету Правління АМУ Сергій Надал та Криворізький міський голова Юрій Вілкул.
В ході консультацій представники Асоціації міст України обговорили з представниками Комітету Верховної ради України з питань бюджету показники місцевих бюджетів в проекті Державного бюджету України на 2020 рік та озвучили пропозиції АМУ до нього. 
У законопроекті «Про Державний бюджет України на 2020 рік» Асоціація міст України пропонує:
  • Збільшити обсяг освітньої субвенції на 27,5 млрд грн.
  • Збільшити фінансування Програми державних гарантій медичного обслуговування населення на 31,9 млрд грн.
  • Збільшити розмір додаткової дотації на здійснення переданих з державного бюджету видатків на утримання закладів освіти та охорони здоров’я на 12,1 млрд грн.
  • Передбачити додаткову субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам в розмірі 14,6 млрд грн на підвищення заробітної плати педагогічним працівникам дошкільної, позашкільної, професійно-технічної освіти.
  • Передбачити 19 млрд грн субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на погашення різниці між фактичною вартістю теплової енергії, послуг з централізованого опалення, постачання гарячої води, централізованого водопостачання та водовідведення, постачання холодної води та водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), що вироблялися, транспортувалися та постачалися населенню, бюджетним установам і організаціям та/або іншим підприємствам теплопостачання, централізованого питного водопостачання та водовідведення, які надають такі послуги, та тарифами, що затверджувалися та/або погоджувалися органами державної влади чи місцевого самоврядування.
  • Передбачити субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам на формування інфраструктури об'єднаних територіальних громад в обсязі 5 млрд грн.
  • Визначити обсяг субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на фінансування заходів соціально-економічної компенсації ризику населення, яке проживає на території зони спостереження у сумі 0,4 млрд грн.
  • Виключити з Законопроекту норму щодо зупинення на 2020 рік дії окремих положень статей 121, 122 Закону України «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку».
  • Спрямувати 20% коштів субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на фінансове забезпечення будівництва, реконструкції, ремонту і утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах безпосередньо до бюджетів міст обласного значення та об’єднаних територіальних громад.
  • Списати заборгованість за середньостроковими позиками та безвідсотковими позичками, наданими місцевим бюджетам за рахунок коштів єдиного казначейського рахунку у 2009-2014 роках.
  • Продовжити оподаткування акцизним податком реалізацію суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі пального з метою недопущення втрат місцевих бюджетів в частині акцизного податку на пальне.
  • Законодавчо встановити з 2020 року та наступних років оплату з державного бюджету гарантованих державою пільг, зокрема пільг на проїзд та послуг зв'язку. Передбачити субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам на такі цілі в розмірі 6 млрд грн.
  • Передбачити 2,2 млрд грн у державному бюджеті на погашення боргів за надані гарантовані державою пільги у 2015-2016 роках.
  • Передбачити у державному бюджеті 2020 року кошти на сплату енергопостачальним підприємствам штрафних санкцій по рішеннях суду, які виникли внаслідок несвоєчасного перерахування субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на пільги та субсидії, в розмірі не менше 7 млрд грн.
Крім того, з метою забезпечення підвищення рівня надходжень до місцевих бюджетів Асоціація міст України пропонує у Податковому кодексі України:
  • забезпечити індексацію нормативної грошової оцінки землі та майна відповідно до індексу споживчих цін за відповідний рік;
  • скасувати пільгу по платі за землю для платників єдиного податку, гірничовидобувних підприємств для видобування корисних копалин та розробки родовищ коричних копалин
  • скасувати пільгове оподаткування податком на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки та платою за землю, якщо об’єкт оподаткування знаходиться на лінії зіткнення.
Лист АМУ з пропозиціями до проекту Держбюджету 2020 року та Податкового кодексу.
Пропозиції та зауваження АМУ до законопроекту «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України» передбачають:
  • Запобігання перекладанню на місцеві бюджети видатків на підвищення кваліфікації педагогічних працівників;
  • Передбачення джерел фінансування закладів професійної (професійно-технічної) освіти;
  • Визначення процедури фінансування закладів освіти на перехідний період переоформлення ними установчих документів;
  • Врегулювання механізму фінансування закладів дошкільної освіти, дошкільних підрозділів (відділень, груп) початкових шкіл, сільських, селищних та міських палаців і будинків культури, клубів, центрів дозвілля, інших клубних закладів та бібліотек;
  • Передачу повноважень з регулювання комунальними підприємствами водопостачання, водовідведення та теплопостачання органам місцевого самоврядування.
Лист АМУ з пропозиціями до Бюджетного кодексу України.
Асоціація міст України висловлює сподівання, що пропозиції органів місцевого самоврядування до законопроекту про Держбюджет-2020 та до проекту змін у Бюджетний кодекс України будуть враховані, інакше наступного року громади матимуть втрати та скорочення джерел доходів в обсязі 13,1 млрд грн. Окрім того, не будуть забезпечені делеговані державою повноваження (зокрема, у сфері освіти та охорони здоров'я) - 71, 5 млрд грн. Також місцеві бюджети можуть втратити 55,6 млрд грн внаслідок рішень органів державної влади.  Відсутність у місцевих бюджетів необхідного обсягу фінансових ресурсів може призвести до зниження якості послуг для населення та до скорочення видатків на розвиток громад.
  
 
 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)