Законопроєкт про місто Київ потребує суттєвого доопрацювання - АМУ

25 / Вересень, 2019
Асоціація міст України надала свій висновок та висловила зауваження до проєкту Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про столицю України – місто-герой Київ» (№2143 від 13.09.2019 р.) Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування. Лист АМУ.
АМУ відзначає, що багато положень законопроєкту суперечать Конституції України, Європейській хартії місцевого самоврядування, і тому він потребує суттєвого доопрацювання.
Асоціація міст України підтримує ідею ліквідації поєднання функцій виконавчих органів Київської міської ради та Київської міської державної адміністрації: надання Київській міській раді та Київському міському голові повноважень щодо створення власних виконавчих органів, які мають всі інші міські ради. А за КМДА, у свою чергу, має залишиться лише нагляд за законністю та координаційні функції. Це повністю відповідає ч. 1 ст.118, п. 1, 2 ч.1 ст.119, ч. 3 ст.140, ч. 2 ст.141 Конституції України.
Основними зауваженнями до законопроєкту є:
1) неприпустимість позбавлення права Київської міської ради самостійно визначати перелік та межі районів в місті Києві, оскільки це не відповідає п. 29 ч.1, ч.2 ст. 85, ч.5 ст. 140 Конституції України, оскільки законами не можна розширювати повноваження парламенту, а відповідні питання є компетенцією міської ради;
2) неприпустимість забезпечення обов’язковості діяльності районних у місті Києві рад. Законодавчий розподіл повноважень між міською радою та районними у місті радами не відповідає ч.5 ст.140 Конституції України та Рішенню Конституційного Суду № 11-рп/2001 від 13.07.2001, оскільки такі повноваження є у компетенції міських рад;
3) неприпустимість надання КМДА виняткових контрольних повноважень за органами місцевого самоврядування щодо:
  • здійснення суцільної перевірки всіх актів органів та посадових осіб місцевого самоврядування міста Київ, відсутність процедури здійснення такої перевірки суперечить ч. 1 ст. 8 Європейської хартії місцевого самоврядування; по суті це є відродженням загального прокурорського нагляду; це спроба підмінити інституційні та внутрішні механізми самоврядного контролю, громадський контроль, судові справи за позовами зацікавлених осіб);
  • перевірки як власних, так і делегованих повноваженнь органів місцевого самоврядування міста Київ, що суперечить ч. 1 ст. 140, ч. 3, 4 ст. 143 Конституції України, оскільки порушується принцип самостійності органів місцевого самоврядування та їх підконтрольність лише з питань здійснення ними повноважень органів виконавчої влади (делегованих повноважень);
  • надання голові КМДА можливості зупинити дію будь-якого акта місцевого самоврядування у строки від 7 до 30 днів із наступним зверненням до суду, що суперечить ч. 3 ст. 8 Європейської хартії місцевого самоврядування та принципам судочинства, оскільки нагляд за органами місцевого самоврядування  повинен передбачати домірність заходів контролюючого органу важливості інтересів, які він має намір охороняти, рішення про зупинення актів або діяльності повинен приймати суд після оцінки доводів позивача;
  • тривалих строків для контролю з боку КМДА - від 7 до 30 днів. це може призвести до суттєвого гальмування діяльності органів місцевого самоврядування міста Київ. До того ж у законопроєкті не врахована тривала процедура розгляду та обговорення низки проєктів рішень з регуляторних, містобудівних, податкових, бюджетних питань, а також необхідність оприлюднення проєктів за 1 місяць для забезпечення доступу до публічної інформації.

Окрім того, законопроєкт передбачає відсутність реальної відповідальності голови КМДА за неправомірні дії. Щодо контрольних функцій голови КМДА важливо розуміти: вони легко можуть перетворитися на політичний тиск та зловживання повноваженнями. Крім того, як свідчить практика подібного "широкого" прокурорського нагляду, відсутність спеціалізації у певних сферах призводитиме до неякісної підготовки позовів і, як наслідок, нераціонального ускладнення та гальмування діяльності органів місцевого самоврядування.

Асоціація міст України стурбована тим, що негативні зміни, які сьогодні для столиці передбачає законопроєкт «Про столицю України – місто-герой Київ» №2143, завтра можуть бути перенесені на органи місцевого самоврядування по всій Україні. Тому важливо уникнути ситуативних змін, які можуть загальмувати розвиток місцевої демократії і поставлять під сумнів європейський вектор розвитку України.
 
 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)