13 / Вересень, 2019
На розгляді в Комітеті Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій перебуває проєкт Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні» (реєстр. № 1059 від 29.08.2019 року, н. д. О. О. Шуляк) (далі ‒ Законопроєкт). Асоціація міст України розглянула Законопроєкт і в частині, що стосується компетенції місцевого самоврядування в сфері містобудівної діяльності, повідомляє.
Цим Законопроєктом пропонується виключити частину 5 зі статті 30, статтю 40 із Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», а також абзац 3 із частини 10 статті 12 із Закону України «Про комплексну реконструкцію кварталів (мікрорайонів) застарілого житлового фонду», в яких йдеться про пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту. До Асоціації міст України надходять звернення від органів місцевого самоврядування, які бачать значні ризики у випадку прийняття цієї норми. Адже скасування сплати замовником будівництва пайового внеску в розвиток інфраструктури спричинить втрати місцевих бюджетів в обсязі більш як 1,6 млрд грн (за результатами 2018 року), що призведе до вимушеного скорочення інвестиційних видатків територіальних громад.
Пайові внески є важливим джерелом надходжень до бюджету розвитку, завдяки якому є можливість розбудовувати території та покращувати якість життя населення. При цьому звертаємо увагу, що відповідно до частини третьої статті 71 Бюджетного кодексу України надходження бюджету розвитку місцевих бюджетів спрямовуються, зокрема, на соціально-економічний розвиток регіонів; виконання інвестиційних проектів; будівництво, капітальний ремонт та реконструкцію об’єктів соціально-культурної сфери. Йдеться, у тому числі, про будівництво та реконструкцію закладів дошкільної, загальної середньої та позашкільної освіти.
Так, за результатами опитування, проведеного Асоціацією міст України серед 142 міст та 283 ОТГ, було виявлено наступне:
  • відсоток покриття місцевих бюджетів пайовими внесками достатньо високий – 92% опитаних міст та 34,3% опитаних ОТГ отримують пайові внески;
  • пайові внески складають більше 50% бюджету розвитку чималої кількості міст та ОТГ (42 опитаних міст та 26 ОТГ).
АМУ наголошує, що в Україні реальна потреба у коштах на фінансування розвитку інфраструктури громад є значно більшою (за результатами 2018 р. – 42,5 млрд грн), ніж надходження пайових внесків до місцевих бюджетів (1,6 млрд грн у 2018 р.). Тому відміна пайової участі призведе до ще більшого недофінансування інвестиційних потреб територіальних громад.
Окрім того, до законопроєкту не надані належні фінансово-економічні розрахунки та пропозиції щодо джерел покриття втрат доходів місцевих бюджетів, що суперечить частині третій статті 142 Конституції України, згідно з якою «витрати органів місцевого самоврядування, що виникли внаслідок рішень органів державної влади, компенсуються державою».
Асоціація міст України у листі від 12 вересня 2019 року № 5-465 просить Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій не підтримувати такі законодавчі пропозиції, адже вони не передбачають достатніх компенсаторів втрат доходів місцевих бюджетів на розвиток інфраструктури.
Аналітичний центр АМУ
Галузь: 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)