17 / Травень, 2019
У цілому підтримавши необхідність запровадження єдиного ефективного механізму розподілу освітньої субвенції, АМУ звертає увагу, що наявний у 2019 році в окремих місцевих бюджетах дефіцит освітньої субвенції пов’язаний не тільки з озвученими Мінфіном причинами, а й з рядом об’єктивних факторів, які відомі профільним міністерствам. Зокрема, Уряд у 2018 році змінив стандарти освітніх послуг, визначивши залежність обсягу освітньої субвенції від розрахункової наповнюваності класів. АМУ зауважує, що не можливо в один момент оптимізувати всю мережу освітніх закладів відповідно до показників, визначених у формулі розподілу освітньої субвенції. Це потребує певного часу та ресурсу для приведення мережі закладів освіти до нормативів формули. Однак, на думку АМУ, профільні міністерства обрали шлях «шокової терапії» і не забезпечили належну державну фінансову, інформаційну, політичну підтримку під час перехідного періоду. Тому органи місцевого самоврядування змушені самотужки взяти на себе додаткові фінансові витрати та політичні ризики пов’язані з оптимізацією мережі освітніх закладів.
Погоджуючись із думкою Мінфіну про необхідність оптимізації мережі, АМУ зауважує, що за умови дотримання визначеної законодавством наповнюваності класів, Міністерство освіти і науки України, як головний розпорядник коштів, та Міністерство фінансів України також мають забезпечити виконання бюджетного законодавства та надати відповідним бюджетам належний ресурс із Державного бюджету України. Звертаємо увагу, що, за інформацією Асоціації міст України у 2019 році у 32 містах та ОТГ (з 91 громади), які підтвердили наявність дефіциту освітньої субвенції, повністю дотримано норми наповнюваності класів та оптимізовано мережу. Однак дефіцит освітньої субвенції у них складає 547,2 млн гривень (10% від загального обсягу освітньої субвенції доведеного Законом України «Про Державний бюджет України на 2019 рік»), при цьому 148,6 млн гривень ради цих міст уже передбачили у своїх бюджетах на дофінансування обсягів освітньої субвенції. В той же час в обласних бюджетах протягом 2018 року накопичилися значні залишки освітньої субвенції.
Таким чином, формула освітньої субвенції потребує доопрацювання і, на думку Асоціації міст України, поки не може забезпечити справедливий розподіл обсягів освітньої субвенції.
Отже, перерозподіл залишків освітньої субвенції з обласних бюджетів місцевим бюджетам наразі залишається одним із ефективних шляхів виконання бюджетного законодавства у частині гарантованих державою виплат педагогічним працівникам закладів загальної середньої освіти.
Також, на нашу думку, не сприяє реформі освіти та задекларованому Урядом України підвищенню заробітних плат освітянам запропонований у листі Мінфіну спосіб економії коштів освітньої субвенції, що передбачає перегляд розмірів надбавок та доплат педагогічним працівникам та їх виплату відповідно до наявного освітнього ресурсу. Звертаємо увагу, що надбавки та доплати педагогічним працівникам встановлені чинним законодавством і не можуть бути зменшені з метою економії коштів.
У той же час Асоціація міст України вважає, що дефіцит коштів освітньої субвенції має покриватись за рахунок державного бюджету України.
Також АМУ висловила сподівання на конструктивну співпрацю з Мінфіном.

Аналітичний центр АМУ

Галузь: 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)