23 / Жовтень, 2019
 
23 жовтня 2019 року відбулась зустріч Міністра освіти і науки України Ганни Новосад із аналітиком Асоціації міст України Людмилою Мозговою. Участь у зустрічі також взяла керівник експерної групи з питань бюджетування директорату стратегічного планування та європейської інтеграції Міністерства освіти і науки України Анастасія Софієнко.
Учасники обговорення підняли ряд важливих питань, що стосуються компетенції органів місцевого самоврядування у сфері освіти. Так, до зустрічі з Міністром Аналітичний центр Асоціації міст України підготував перелік основних проблем та актуалізував їх з урахуванням підсумків засідання Секції Асоціації міст України з питань освіти, що відбулась 10-11 жовтня 2019 року в м. Одесі (лист АМУ від 22 жовтня 2019 року №5-600).

На найбільш глобальних питаннях зупинились детальніше, зокрема:
► щодо дефіциту освітньої субвенції у 2019 році
Сьогодні на засіданні Уряду буде прийнято розпорядження Кабінету Міністрів України «Про перерозподіл обсягу освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам у 2019 році». Це та попереднє розпорядження Кабінету Міністрів України від 27 березня 2019 року №191-р «Про перерозподіл обсягу освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам у 2019 році» були спрямовані на виправлення технічних помилок в обрахунках обсягів субвенції, що були допущені у базових даних. Власне «ручний» перерозподіл освітньої субвенції планується застосувати у критичних ситуаціях, що виникають в окремих бюджетах громад, ближче до кінця бюджетного періоду. Асоціація міст України надала в МОН копії листів-звернень від міст та ОТГ щодо наявного дефіциту освітньої субвенції.
► щодо перегляду формульного розрахунку освітньої субвенції
Міністр проінформувала, що робота над внесенням змін до формули розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами в Міністерстві освіти і науки України буде продовжена, у той же час зауважила про значну обмеженість ресурсу державного бюджету.
«Надзвичайно важливими є всі пропозиції органів місцевого самоврядування щодо необхідних змін, однак найбільш ресурсними втратами для місцевих бюджетів, особливо великих міст, позначається неврахування реального контингенту здобувачів освіти», - зауважила аналітик Асоціації міст України Людмила Мозгова. Керівник експерної групи з питань бюджетування директорату стратегічного планування та європейської інтеграції Міністерства освіти і науки України Анастасія Софієнко звернула увагу, що на ці потреби потрібно закласти у бюджет близько 2,5 млрд гривень. Окрім того, зростають обсяги видатків із державного бюджету України на забезпечення поділу класів на групи при вивченні окремих предметів.
► щодо механізмів фінансування підвищення кваліфікації педагогічних працівників
У розмові також Людмила Мозгова наголосила на ризиках перекладання на місцеві бюджети видатків з фінансування підвищення кваліфікації педагогічних працівників, оскільки пропозиції змін до Бюджетного кодексу (законопроєкт №2144 від 16.09.2019 року) можуть сприйматись саме у такому прочитанні цієї норми. «Обов’язкове щорічне підвищення кваліфікації педагогів не можна ставити в залежність від спроможності місцевих бюджетів», ‒ акцентувала аналітик. Ганна Новосад доручила Анастасії Софієнко узгодити це питання з Міністерством фінансів України. (Довідково: Мінфін, у свою чергу, пояснює такі зміни до Бюджетного кодексу України як створення можливостей для місцевих бюджетів безперешкодно фінансувати підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладів освіти.  За підрахунками АМУ, на ці потреби потрібно закласти мінімум 1,4 млрд гривень. У той же час нагадуємо, що згідно з абзацом третім частини восьмої статті 78 Закону України «Про освіту» обсяг коштів, що додатково виділяються з державного бюджету на підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників державних закладів освіти, не може бути меншим 2 відсотків фонду заробітної плати цих працівників).
► щодо можливостей виконання постанови Кабінету Міністрів України від 10 липня 2019 року № 822 «Про оплату праці педагогічних, науково-педагогічних та наукових працівників закладів і установ освіти і науки»
Міністр наголосила на тому, що підвищення заробітної плати всіх освітян є надзвичайно актуальним і важливим питанням, яким переймається особисто, у той же час є проблема обмеженості ресурсу державного бюджету. Аналітик АМУ звернула увагу, що в Асоціації міст України зібрано чимало листів від органів місцевого самоврядування щодо неспроможності місцевих бюджетів виконати постанову від 10 липня 2019 року №822, тому перекладання підвищення заробітної плати на місцеві бюджети, про яке йдеться в останніх повідомленнях ЗМІ, при наявному в окремих громадах уже в 2019 році дефіциті освітньої субвенції АМУ категорично не підтримує. Це може, зокрема, призвести до значного скорочення педагогічних працівників. Кошти мають бути закладені в обсягах освітньої субвенції.
Ганна Новосад розповіла, що з цього питання тривають консультації в Уряді: «Однозначно коштів на повне виконання постанови в державному бюджеті немає. При цьому Міністерству освіти і науки України вдалось попередньо заручитись підтримкою Премєр-міністра України в частині сприяння розвитку опорних шкіл та підтримки молодих учителів, щоб продовжити розпочату реформу НУШ та мотивувати випускників закладів вищої освіти йти працювати в школу. Щодо постанови № 822: Міністерство освіти і науки України шукає варіанти, як виконати частину цієї постанови в умовах обмеженого бюджету, підтримавши найвразливіші категорії. Безперечно, всі остаточні рішення будуть відображені у проєкті бюджету до другого читання».
Окрім цього, під час зустрічі йшлось про узгодження окремих норм оплати праці педагогічних працівників реорганізованих із загальноосвітніх шкіл у гімназії та ліцеї закладів освіти, повне або часткове невиконання районними радами та районними державними адміністраціями підпункту а пункту 2 частини першої статті 89 статті 89 Бюджетного кодексу України щодо фінансування закладів дошкільної освіти та пов’язаної з цим проблеми відсутності державних стандартів та нормативів в описовому та вартісному вигляді й інші питання органів місцевого самоврядування.
Насамкінець було обговорено напрями співпраці Міністерства освіти і науки України з Асоціацією міст України. Міністр висловила готовність брати участь особисто у важливих для органів місцевого самоврядування форумах та інших заходах.

Аналітичний центр АМУ

 

Галузь: 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)