04 / Жовтень, 2018

3 жовтня 2018 року відбулось засідання Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти під головуванням Першого заступника голови Комітету Олександра Співаковського. На засіданні були присутні: народні депутати України ‒ члени Комітету Олексій Скрипник, Володимир Литвин, Тарас Кремінь, Ірина Констанкевич, Михайло Поплавський, народний депутат України Микола Фролов, Міністр освіти і науки України Лілія Гриневич, Міністр культури України Євген Нищук, перший заступник Міністра освіти і науки України Володимир Ковтунець, заступник Міністра освіти і науки Юрій Рашкевич, заступник Міністра фінансів України Юрій Джигир, заступник Міністра охорони здоров’я України Олександр Лінчевський, генеральний директор директорату вищої освіти і освіти дорослих Міністерства освіти і науки України Олег Шаров, представники наукового та експертного середовища. Від АМУ участь у засіданні взяла аналітик Аналітичного центру Людмила Мозгова.

 

Серед 5 питань порядку денного розглядалось 1 питання, що стосується компетенції органів місцевого самоврядування:

Про проект Закону України «Про Державний бюджет України на 2019 рік» (реєстр. № 9000 від 15.09.2018, КМУ)

Враховуючи надані Міністерством освіти і науки України, Національною академією наук України та національними галузевими академіями наук, профспілковим організаціями, обласними та районними державними адміністраціями пропозиції з розрахунками потреб до Державного бюджету України на 2019 рік, членами Комітету було прийняте одноголосне рішення щодо наступного (подаємо витяг у частині, що стосується місцевого самоврядування):

1. Інформацію щодо фінансового забезпечення сфери науки і освіти у 2019 році взяти до відома.

2. Вважати, що граничні показники фінансового забезпечення науки і освіти у 2018 році є такими, що не відповідають положенням чинних законів України у науковій та освітянській сфері.

3. Кабінету Міністрів України, Міністерству фінансів України, Комітету Верховної Ради України з питань бюджету при доопрацюванні проекту Закону України «Про Державний бюджет України на 2019 рік» врахувати наступні пропозиції, які випливають з законів України та рішень Верховної Ради України щодо формування та реалізації державної освітньої та науково-технічної політики:

3.1. У проекті Закону України «Про Державний бюджет на 2019 рік»

1) статтю 20 законопроекту доповнити новими абзацами наступного змісту:

«Кабінету Міністрів України забезпечити здійснення розподілу обсягів освітньої субвенції між місцевими бюджетами, виходячи з фактичної кількості ставок педагогічних працівників, визначеної відповідно до вимог Державних стандартів початкової, базової і повної загальної середньої освіти, фактичної наповнюваності класів з урахуванням їх поділу на групи з дотриманням законодавчо встановленого розміру посадових окладів та ставок заробітної плати педагогічних працівників та інших законодавчо встановлених умов оплати праці.

Використання залишків освітньої субвенції на оновлення та поповнення матеріально-технічної бази закладів загальної середньої освіти здійснювати за умови їх використання виключно на оплату праці педагогічних працівників з нарахуваннями, включаючи виплати допомоги у зв’язку з тимчасовою непрацездатністю в повному розмірі».

статтю 22 проекту Закону України та додаток 10 до законопроекту вилучити;

доповнити новими статтями 30 та 31 у такій редакції:

«Стаття 30. Кабінету Міністрів України забезпечити:

встановлення з 1 січня 2019 року розміру посадового окладу педагогічного працівника найнижчої кваліфікаційної категорії у розмірі трьох прожиткових мінімумів на працездатну особу з забезпеченням реалізації положень частини другої статті 61 Закону України «Про освіту» від 05.09.2017 № 2145-VIII стосовно рівня посадових окладів педагогічних і науково-педагогічних працівників і затвердити відповідні схеми посадових окладів (ставок заробітної плати);

3.4. З метою ефективного фінансування закладів професійно-технічної освіти необхідно забезпечити передачу фінансування закладів професійно-технічної освіти з міст обласного значення-обласних центрів на обласні бюджети та передбачити можливість здійснення міжбюджетних трансфертів для потреби міст-обласних центрів у замовленні підготовки кваліфікованих кадрів.

Для цього пропонується внести такі зміни до Бюджетного кодексу України:

у статті 89 «Видатки, що здійснюються з бюджетів міст республіканського Автономної республіки Крим та обласного значення, районних бюджетів, бюджетів об’єднаних територіальних громад» вилучити підпункт « е) професійно-технічну освіту з бюджетів міст обласного значення - обласних центрів (на оплату послуг з підготовки кадрів на умовах регіонального замовлення у професійно-технічних та інших навчальних закладах державної та/або комунальної власності, які розташовані на території зазначених міст);»

у статті 90 «Видатки, що здійснюються з бюджету Автономної Республіки Крим та обласних бюджетів» підпункт б) викласти у такій редакції:

«професійну (професійно-технічну) освіту (на оплату послуг з підготовки кадрів на умовах регіонального замовлення у закладах професійної (професійно-технічної) освіти та інших закладах освіти державної та/або комунальної власності;»

у статті 91 пункт 201 викласти у такій редакції:

«Установити, що з бюджетів міст обласного значення – обласних центрів здійснюються видатки на оплату послуг з підготовки кадрів на умовах регіонального замовлення у закладах професійної (професійно-технічної) освіти та інших закладах освіти державної та/або комунальної власності, які розташовані на території міст обласного значення-обласних центрів, в обсягах, які визначаються пропорційно кількості здобувачів освіти (таких закладів) з місцем реєстрації на території міст обласного значення-обласних центрів.

Міська рада (міста обласного значення-обласного центру) приймає рішення про передачу коштів на здійснення таких видатків обласній раді та затверджує в міському бюджеті (міста обласного значення-обласного центру) обсяги міжбюджетних трансфертів з міського бюджету (міста обласного значення-обласного центру) обласному бюджету. При цьому обсяги зазначених міжбюджетних трансфертів визначаються за формулою, яка затверджується відповідною міською радою (міста обласного значення-обласного центру) у додатку до рішення про відповідний міський бюджет»;

по тексту Бюджетного кодексу України привести термінологію у відповідність до Закону України «Про освіту», а саме: «професійно-технічна освіта» замінити на «професійна (професійно-технічна) освіта» у відповідних відмінках; «професійно-технічний навчальний заклад» на «заклад професійної (професійно-технічної) освіти» у відповідних відмінках;

Вказані вище пропозиції щодо збільшення видатків на освіту і науку пропонується забезпечити за рахунок перерозподілу видаткової частини проекту Державного бюджету України на 2019 рік.

4. Кабінету Міністрів України, Міністерству фінансів України:

4.1. Внести зміни до Формули розподілу освітньої субвенції, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2017 року № 1088, які, зокрема, передбачають:

- врахування реального контингенту учнів закладів загальної середньої освіти;

- застосування коригуючого коефіцієнту приведення кількості педагогічних ставок у зв’язку з поділом класів на групи при вивченні окремих предметів у закладах загальної середньої освіти;

- зменшення розрахункової наповнюваності класів для міських ОТГ, які мають заклади загальної середньої освіти, розташовані в сільській місцевості;

- приведення до відповідності статті 1032 Бюджетного кодексу України щодо фінансування інклюзивно-ресурсних центрів за кошти освітньої субвенції;

- коефіцієнт доходності (пропозиція Міністра освіти і науки України Лілії Гриневич, озвучена на засіданні Комітету 5 вересня 2028 року).

 

«Комітет Верховної Ради України з питань науки і освіти врахував позицію АМУ щодо необхідності внесення змін до формули освітньої субвенції у частині врахування реального контингенту учнів закладів загальної середньої освіти; фінансування поділу класів на групи при вивченні окремих предметів у закладах загальної середньої освіти; зменшення розрахункової наповнюваності класів для міських ОТГ, які мають заклади загальної середньої освіти, розташовані в сільській місцевості; та забезпечення фінансування інклюзивно-ресурсних центрів за кошти освітньої субвенції. У пропозиціях до зміни механізму фінансування закладів професійно-технічної освіти теж підтримано позицію АМУ, що полягала у передачі фінансування цих закладів на обласний рівень, оскільки містам-обласним центрам так і не було передано їх до комунальної власності.

АМУ дякує Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти за підтримку позиції громад України», ‒ зауважила аналітик АМУ Людмила Мозгова.

Аналітичний центр АМУ

Галузь: 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)