29 / Травень, 2017

26 травня 2017 року відбулось розширене засідання робочої групи з доопрацювання проекту базового Закону «Про освіту» (3491-д) до другого читання, до якого залучились народні депутати України – члени Комітету Олександр Співаковський, Тарас Кремінь, народний депутат Ярослав Лесюк, народний депутат Василь Брензович, народний депутат Рефат Чубаров, Перший заступник Міністра освіти і науки України Володимир Ковтунець, директор Інституту літератури ім. Т.Г.Шевченка НАН України Микола Жулинський; Голова Всеукраїнського товариства «Просвіта» Павло Мовчан; Голова ради творчого об"єднання дитячих письменників, член спілки письменників України Лариса Ніцой, представники наукової спільноти, експертного середовища, громадськості та представництв іноземних країн.

 

На порядку денному було обговорення пропозицій до статті 7 Законопроекту – “Мова освіти”, до якої прикута особлива увага суспільства через значну контроверсійність поглядів. Саме тому  засідання було запрошено максимально можливе коло учасників, які представляють різні погляди.

Попереднє розширене засідання з розгляду цього питання відбулось наприкінці минулого року. З того часу проведено низку консультацій, обговорень, робочих зустрічей, зокрема, на базі Міністерства освіти і науки України, головною метою яких було узгодження існуючих розбіжностей та напрацювання спільної позиції з цього питання.

Це засідання Комітету з питань науки і освіти було спрямоване на формулюваннґ остаточної редакції статті 7 Законопроекту.

На розгляд учасників засідання Міністерством освіти і науки була представлена доопрацьована редакція цієї статті, у якій було ним викладено бачення її змісту, оформлене з урахуванням пропозицій народних депутатів та громадськості, основні тези якого мають наступний зміст:

1. Мовою освітнього процесу в закладах освіти є державна мова.

Громадянам України забезпечується право на здобуття дошкільної, загальної середньої, професійної, позашкільної та вищої освіти державною мовою у державних і комунальних закладах.

Особам, які належать до корінних народів і національних меншин, забезпечується право на навчання рідною мовою поряд з українською мовою у державних і комунальних закладах дошкільної і загальної середньої освіти та на вивчення рідної мови у державних і комунальних закладах освіти або через національно-культурні товариства.

Особам з порушеннями слуху забезпечується право на навчання жестовою мовою та на вивчення української жестової мови. Це право реалізується через мережу закладів освіти, класів (груп) з навчанням державною, іншими мовами чи вивченням цих мов, що створюються відповідно до законодавства.

2. Закладами освіти забезпечується обов’язкове вивчення державної мови, зокрема, у закладах професійної та вищої освіти в обсязі, що дає змогу провадити професійну діяльність у вибраній галузі з використанням державної мови. Особам, які належать до національних меншин, іноземцям та особам без громадянства створюються належні умови для вивчення державної мови.

3. Держава сприяє вивченню мов міжнародного спілкування, насамперед англійської мови у державних і комунальних закладах освіти.

4. Заклади освіти відповідно до освітньої програми можуть здійснювати освітній процес двома та більше мовами - державною мовою, а також однією або кількома офіційними мовами Європейського Союзу.

5. За бажанням здобувачів професійної та вищої освіти заклади освіти створюють можливості для вивчення ними мови національної меншини в обсязі, що дає змогу провадити професійну діяльність у вибраній галузі з використанням цієї мови.

6. Держава сприяє створенню та функціонуванню закладів освіти за кордоном, у яких здійснюється навчання українською мовою або вивчається українська мова.

Запропонована Міносвіти редакція викликала гострі дискусії в залі. Не всі присутні підтримали таку позицію, наголошуючи на тому, що пропозиції громадськості та народних депутатів України в повному обсязі враховані не були.

Також учасники обговорення, одностайно підтримуючи ідею беззаперечного використання та розвитку в освітній сфері державної мови, висловлювали діаметрально протилежні погляди на застосування протягом освітнього процесу мов національних меншин.

Протягом дискусії окремими виступаючими, зокрема Ларисою Ніцой, було повідомлено про існування різних моделей використання мов національних меншин в інших країнах.

Зокрема, у своєму виступі вона зазначила, що у Литовській республіці у місцях компактного проживання національних меншин навчання у початковій колі здійснюється мовою цих меншин, у середній – мовою меншин і державною з поступовим переходом до державної, а у старшій школі – тільки державною.

Через різні точки бачення до остаточно узгодженої позиції учасники засідання сьогодні так і не прийшли.

Тому з метою максимального врахування всіх поглядів та пропозицій народних депутатів України, Міносвіти, експертного середовища та громадськості було прийнято наступне рішення:

1. З метою узгодження позицій щодо редакції статті 7 законопроекту, 30 травня 2017 р. о 16:00 провести засідання робочої групи у Міністерстві освіти і науки;

2. Узгоджений текст цієї статті 1 червня 2017 р. подати до Комітету з питань науки і освіти.

3. Остаточне засідання робочої групи з узгодження змісту статті 7 провести 6 червня 2017 р. о 14:00 у Комітеті з питань науки і освіти.

Перший заступник голови Комітету Верховної Ради України Олександр Співаковський висловив сподівання, що всі учасники робочої групи та автори наданих пропозицій дійдуть спільної думки з цього резонансного питання. А це дозволить винести в зал узгоджений для розгляду Парламентом у другому читанні проект надзвичайно важливого проекту Закону “Про освіту”.

Аналітичний центр АМУ

Галузь: 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)