Становлення органів місцевого самоврядування в умовах нового адмінтерустрою - тема Волинської регіональної платформи

17 / Травень, 2021
14 травня у Волинському регіональному відділенні Асоціації міст України проходила платформа керівників територіальних громад області на тему «Актуальні питання становлення органів місцевого самоврядування в умовах нового адміністративно-територіального устрою». Захід організований у рамках проєкту «Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС), який реалізує Асоціація міст України за підтримки USAID.
Учасники: народні депутати України Олена ШулякВячеслав РубльовЛариса БілозірВолодимир ІвановОлександр Аліксійчук, Виконавчий директор АМУ Олександр Слобожан, голова Волинської обласної державної адміністрації Юрій Погуляйко, голова Волинської обласної ради Григорій Недопад, заступник голови Волинської обласної державної адміністрації Ігор Чуліпа, Турійський селищний голова Олексій Безсмертний, виконавчий директор Волинського РВ АМУ Мар'яна Конончук, голови територіальних громад Волинської області, експерти та представники ЗМІ.
Також до обговорення у форматі онлайн долучилися народний депутат України Віталій Безгін та голова Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування Андрій Клочко.
  
А.Клочко зазначив, що після завершення адміністративно-територіальної реформи, більшість повноважень передані на місця. Він наголосив на нещодавно реалізованих законодавчих ініціативах у сфері децентралізації, а також поінформував про законопроєкти, над якими Комітет з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування нині працює та які планує розглянути найближчим часом. Серед них, зокрема, низка законопроєктів щодо зміни механізму сплати податку на доходи фізичних осіб, спрямованих на забезпечення фінансової спроможності громад.
Виконавчий директор АМУ Олександр Слобожан наголосив, що нині в Україні у всіх громадах є видатки, які не забезпечені фінансово, на загальну суму 668 мільярдів гривень. Така ситуація виникла через те, що держава декларує низку фінансових зобов’язань, які  передані на фінансування з місцевих бюджетів.
Держава декларує пільговий проїзд частині населення, і ще низку пільг. Але їх реалізацію передала на місця, не передбачивши фінансування. Ані громади, ані пільговики в цій ситуації не винні, адже рішення ухвалювала держава. А ось де брати гроші – це вже стало проблемою самих громад, - зазначив Олександр Слобожан.
О.Слобожан акцентував увагу на проблемних питаннях розвитку місцевого самоврядування і аспектах формування місцевих бюджетів.
Зараз стоїть питання розподілу ПДФО - за місцем проживання і за місцем реєстрації. Це важливо для того, щоб громади мали стабільні надходження і їх не полишав соціально відповідальний бізнес. Громадам також важливо збереження акцизу на місцях. Тому ідея, яку підтримує АМУ щодо збільшення частики відрахування ПДФО до 65 % до місцевих бюджетів – це відновлення історичної справедливості. Окрім того, нині є загроза вилучення з бюджетів громад 5% акцизу з тютюну, а цього допустити не можна, – сказав О.Слобожан.
Олександр Слобожан нагадав, що на старті децентралізації громадам обіцяли інші фінанси. До 2014 року у бюджети міст обласного значення надходило 75% податку на доходи фізичних осіб. А сьогодні це основний бюджетоутворюючий податок для більшості громад. Тоді громадам обіцяли: у разі об’єднання (у період добровільного об’єднання перші громади мали преференції) навіть сільські бюджети матимуть такий самий статус, як бюджети міст обласного значення.
  
Проте, у 2014 році через зміну бюджетного кодексу міста обласного значення і новоутворені громади отримували 60% ПДФО: 15% отримував бюджет області, а 25% - державний. Представникам органів місцевого самоврядування пообіцяли, що це не вплине на бюджети громад, адже кошти надаватимуть у вигляді субвенції. Однак, компенсацію пільгового проїзду передали на місця, комунпослуги і оплату праці непедагогічних працівників не можна оплачувати з освітньої субвенції, позашкілля, культура також передані на фінансування з місцевих бюджетів, комуналка медзакладів – теж не може оплачуватися з медичної субвенції. Більше того, багато громад сплачують ще й реверсну дотацію в держбюджет. Нині Уряд хоче перекласти сплату частини акцизу з роздрібного продажу тютюнових виробів на великих гравців, проте муніципалітети можуть втратити 2,4 млрд грн. Адже наразі роздрібні торговці (кіоски і магазини, які продають цигарки) сплачують 5% відповідного податку, що також йде до місцевих бюджетів. Відповідно до запропонованих змін, перерозподіл тютюнового акцизу на місцеві громади, буде відбуватися через держбюджет. Втім, АМУ вважає, що запропонований механізм не може забезпечити справедливе зарахування податку до місцевих бюджетів. Втрату податку на роздрібний продаж тютюну хочуть компенсувати підвищенням податків аграріям. А це може призвести до того, що частина аграріїв, які працюють прозоро і чесно, будуть переходити у тінь, щоб уникнути такого податкового навантаження.
  
Голова Волинської облради Григорій Недопад відзначив важливу роль Асоціації міст України у відстоюванні інтересів громад на всіх державних рівнях та акцентував увагу голів територіальних громад на необхідності вироблення інвестиційного паспорту кожної громади, який би відкривав інвесторам потенціал територій.
«Громадам необхідно усвідомити, що саме пошук інвесторів, відкриття нових підприємств, туристичних локацій, реєстрація виробництв на місцях – це той шлях, який може наповнювати місцеві бюджети і забезпечувати розвиток сіл, селищ і невеликих міст», - наголосив Г.Недопад
Окрім того, Григорій Недопад вручив Виконавчому директору АМУ Олександру Слобожану відзнаку Волинської обласної ради за його вагомий внесок у розбудову співпраці між містами.
  
Підтримали ідею передати громадам 65% ПДФО та сплачувати його відділеними підрозділами за фактичним місцем знаходження народні депутати. Лариса Білозір організувала на платформі голосування за те, щоб ПДФО для громад збільшили на 5%. Присутні в залі підтримали її. Також Л.Білозір вважає, що варто врегулювати питання встановлення ставки земельного податку, аби не було схем, відповідно до яких підприємства орендують у громад гектари земель за копійки.
«Діюча сьогодні модель сплати та зарахування ПДФО є недосконалою та не задовольняє потреби територіальних громад, особливо громад сіл, селищ та невеликих міст. На сьогоднішній день маємо 13 законопроєктів щодо зміни порядку зарахування цього податку до місцевих бюджетів. До мене звертаються голови громад щодо якнайшвидшого розгляду цих законодавчих ініціатив, тому народні депутати мають встановити найбільш справедливий та ефективний механізм наповнення місцевих бюджетів», зазначила Л.Білозір.
  
Олена Шуляк розповіла учасникам регіональної платформи про стан реформування містобудівельної сфери.
«Проблема нереформованої ДАБІ - це не тільки питання столиці, усі громади відчувають гостру потребу в спрощенні та цифровізації системи, з одного боку, та підсиленні контролю, - з іншого. Адже необхідно надати можливості для розвитку будівництва, забезпечення доступного і якісного житла, досягнення прозорості та врегульованої роботи для бізнесу в цій сфері», - сказала О.Шуляк.
  
До обговорення проблемних питань розвитку місцевого самоврядування і практичних аспектів формування спроможних територіальних громад приєднався Олександр Аліксійчук.
«У рамках засідання ми отримали пропозиції від представників громад щодо законопроєктів, які сприятимуть покращенню їх фінансового забезпечення, зокрема про збільшення частки зарахування ПДФО. Для нас, як народних депутатів, важливо дослухатися до думки тих, на кого спрямовані ухвалені нами закони. А у період реформи децентралізації вирішальним, серед іншого, є питання поліпшення фінансування громад задля їхнього подальшого розвитку», - підкреслив О.Аліксійчук.
  
Олексій Безсмертний наголосив на складності фінансування громад, особливо у галузі культури. Після минулорічних місцевих виборів громада об’єднала 52 населених пункти. Тепер мають – 29 клубів і 15 бібліотек, музичну школу, Будинок дитячої творчості. На балансі громади, після ліквідації району, опинився і районний будинок культури. А фінансування в громаді не вистачає.
«На жаль, культура – це наш головний біль. Як вчинити? У нас вісім колективів мають звання «народного». Якщо розігнати творчих людей, то на будь-які заходи доведеться чекати приїзду Волинського хору чи ще якогось колективу з Луцька. Але ми не готові прийняти радикальне рішення», - сказав О.Безсмертний.
  

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)