09 / Вересень, 2020

9 вересня 2020 року Кабінет Міністрів України прийняв рішення про розподіл обсягу субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам для лікування хворих на цукровий діабет інсуліном та нецукровий діабет десмопресином на загальну суму 325,7 млн грн до кінця 2020 року.

Однак цих коштів буде недостатньо, особливо враховуючи тенденцію, що обласними державними адміністраціями здійснюється суб’єктивний розподіл цієї субвенції. Нагадаємо, що постановою Кабінету Міністрів України від 25 березня 2020 року «Деякі питання надання у 2020 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення підтримки окремих закладів та заходів у системі охорони здоров’я» було розподілено субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам для лікування хворих на цукровий діабет інсуліном та нецукровий діабет десмопресином на загальну суму в обсязі 651,4 млн гривень з 1 квітня до 30 вересня 2020 року. Уряд дав доручення обласним державним адміністраціям здійснити, у разі потреби, розподіл видатків на лікування хворих на цукровий діабет інсуліном та нецукровий діабет десмопресином. Планувалося, що з 1 жовтня до 31 грудня 2020 року ліки для лікування цукрового діабету буде включено до програми «Доступні ліки» з метою відшкодування. Причину, чому з 1 жовтня 2020 року зазначені медикаменти не увійдуть до програми «Доступні ліки», МОЗ України пояснює так: відсутність фінансування розробки нового функціоналу електронної системи охорони здоров’я, необхідного для запровадження реімбурсації ліків для лікування цукрового діабету.
В умовах епідемії хворі на цукровий діабет мають найбільш високий ризик захворіти на COVID-19 та розвиток ускладнень, а тому першочергово потребують забезпечення життєво необхідними ліками.
Епідемія гострої респіраторної хвороби COVID-19, недостатній рівень фінансування Програми медичних гарантій, занижені тарифи на медичні послуги, обмежена кількість пакетів медичних послуг, передбачених Програмою медичних гарантій лягли важким тягарем на місцеві бюджети. Це вимагає від органів місцевого самоврядування додаткового виділення значних ресурсів на здійснення доплат медичним працівникам, закупівлю медичного обладнання, засобів індивідуального захисту тощо. Так, наприклад, з бюджетів міст обласного значення здійснюється дофінансування Програми медичних гарантій у середньому 30-40%.
Асоціація міст України постійно наголошує на проблемі наявного дефіциту коштів для відшкодування вартості лікарських засобів для лікування цукрового діабету. АМУ зверталася до Кабінету Міністрів України та до МОЗ України невідкладно виділити кошти з Фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19 та спрямувати їх на відшкодування вартості інсулінів для лікування цукрового діабету та лікарських засобів для лікування нецукрового діабету.
Недостатній рівень фінансування не дозволяє органам місцевого самоврядування виконувати делеговані державою повноваження на забезпечення доступності і безоплатності медобслуговування на відповідній території; забезпечення розвитку всіх видів медобслуговування та розвиток і вдосконалення мережі закладів охорони здоров’я. Відповідно до статті 143 Конституції України держава повинна фінансувати здійснення цих повноважень у повному обсязі за рахунок коштів Державного бюджету України. Асоціація постійно висвітлює це питання на совєму сайті та захищає інтереси територіальних громад.
З метою забезпечення права на доступну медичну допомогу жителям громад, Асоціація міст України рекомендує органам місцевого самоврядування невідкладно звернутися до голів обласних державних адміністрацій з пропозиціями та відповідним фінансово-економічним обґрунтуванням стосовно збільшення видатків для забезпечення хворих на цукровий діабет препаратами інсуліну та нецукровий діабет десмопресином.

Довідково: АМУ у другому півріччі провела опитування органів місцевого самоврядування. Результати опитування показали, що зберігається негативна тенденція щодо середнього рівня забезпеченості субвенцією у І-ІІІ кварталах 2020 року на рівні 2019 року, який становить у середньому 58% від потреби. Рівень дофінансування з місцевого бюджету для забезпечення хворих на діабет медикаментами та виробами для діагностики рівня глюкози в крові у ІІ-ІІІ кварталах 2020 року серед 25% опитаних громад становив від 30% до 95% від потреби. 10% громад фінансували майже 100% з місцевого бюджету забезпечення хворих на діабет медикаментами та виробами для діагностики рівня глюкози в крові. У порівнянні з 2019 роком зросла кількість органів місцевого самоврядування, які не мали можливості взагалі дофінансовувати забезпечення хворих на діабет медикаментами та виробами для діагностики рівня глюкози в крові з 25% до майже 40% опитаних.
Аналітичний центр АМУ
 
 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)