11 / Жовтень, 2016

Урядом схвалено законопроект, направлений на вирішення проблеми арештованих рахунків підприємств теплопостачання

11 жовтня 2016 року на засіданні Кабінету Міністрів України  був розглянутий та схвалений проект Закону України «Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення за спожиті енергоносії». При схваленні цього законопроекту Прем’єр-міністр України Володимир Гройсман дав доручення узгодити його окремі положення з Віце-прем’єр-міністром України Володимиром Кістіоном і Мінфіном України та зареєструвати на наступному тижні у Верховній Раді України.

Асоціацією міст України цей законопроект був проаналізований та підтриманий, за умови врахування окремих зауважень. Так не підтримане положення щодо нарахування на всю суму реструктуризованої заборгованості неустойки (штрафів, пені), процентів річних, інфляційних нарахувань, у разі невиконання підприємством теплопостачання умов відповідного договору. На наше переконання та враховуючи основні принципи господарської відповідальності, така неустойка може нараховуватися лише на несплачену частину заборгованості. Окрім того, в законопроекті пропонується виконання зобов’язань постачальника тепла та гарячої води за договором про реструктуризацію заборгованості забезпечувати шляхом надання фінансових та/або інших гарантій органом місцевого самоврядування, що представляє відповідну територіальну громаду, до комунальної власності якої належить така теплопостачальна або теплогенеруюча організація, або яка забезпечується тепловою енергією, послугами з централізованого опалення та постачання гарячої води цієї організації. АМУ вважає, що така позиція є необґрунтованою враховуючи наступне. Органи місцевого самоврядування не можуть взяти на себе гарантування погашення заборгованості за природний газ, що покривається обов’язками держави в частині відшкодування заборгованості з різниці в тарифах, оскільки стаття 4 проекту Закону покладає відповідальність за виплату заборгованості з різниці в тарифах на державу, а джерелом такої виплати визначає Державний бюджет України. Тобто ми пропонуємо, органам місцевого самоврядування надавати гарантії виконання зобов’язань теплопостачальної або теплогенеруючої організації лише в межах власної відповідальності. Таким чином не буде допущено дублювання гарантій держави та органів місцевого самоврядування на одну і ту ж заборгованість комунальних підприємств за спожитий природний газ.

В цілому проект Закону України «Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення за спожиті енергоносії» є позитивним, оскільки спрямований на врегулювання питань існуючих заборгованостей підприємств теплопостачання, водопостачання та водовідведення шляхом розстрочення погашення заборгованості на строк до 5 років, розблокування арештованих рахунків підприємств, замороження нарахованих і припинення нарахування нових штрафних санкцій. У випадку повного погашення боргу підприємством, законопроект передбачає списання всіх нарахованих штрафних санкцій за несвоєчасні розрахунки по спожитих енергоносіях. Окрім того, законопроект передбачає погашення з Державного Бюджету України заборгованості комунальним підприємствам різниці в тарифах.

Необхідно зауважити, що вказаний законопроект є схожим на проект Закону «Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування суб'єктів господарювання у сферах теплопостачання, централізованого водопостачання та водовідведення» (реєстр. № 2706 від 25.04.2016), який по суті самостійно вирішував питання розблокування рахунків та початку нормального функціонування підприємств теплопостачання. Закон був прийнятий Верховною Радою України 07 липня 2016 р., але не набув чинності у зв’язку з направленням Президентом України своїх пропозицій до Закону.

 

Галузь: 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)