08 / Травень, 2020
Сьогодні Україна перебуває на шляху реформи місцевого самоврядування та децентралізації влади. Окрім того, паралельно проводяться галузеві реформи.  На жаль, на сьогодні ситуація з децентралізацією повноважень в сфері соціального захисту населення невтішна: лише третина новостворених територіальних громад якісно організували систему забезпечення своїх громадян соціальними послугами та захисту прав дітей. Проблема у сфері поглибилась також у зв’язку з тим, що на час карантину за рішенням Міністерства освіти і науки України понад 42 тис. дітей були повернуті до батьків із інтернатних закладів. Здебільшого це діти з інвалідністю та діти з малозабезпечених сімей. Дітей було передано в неготові сім’ї, які свого часу добровільно віддали їх в інтернат. Як наслідок, така дитина і сім’я потенційно потребує захисту та соціальної підтримки. Захист прав цих дітей та організація соціального супроводу їх сімей відноситься до повноважень райдержадміністрацій, виконавчих органів міських рад міст обласного значення, рад об'єднаних територіальних громад.
У такій ситуації, не всі органи місцевого самоврядування фінансово спроможні організувати необхідний рівень соціального захисту громадян та захисту прав дітей. Це пов’язано, зокрема, із затягуванням реформи місцевого самоврядування та бюджетної децентралізації, коли повноваження на місця вже передані, а ресурси ще ні. Тому, саме в час перехідних етапів реформи державна фінансова підтримка органів місцевого самоврядування надзвичайно актуальна.
За наявності розвинутої якісної системи надання соціальних послуг та захисту прав дітей в територіальних громадах зменшується чисельність дітей, які опиняються в інтернатах, зменшується кількість випадків домашнього насилля, зменшується кількість сімей, які потрапляють у складні життєві обставини і, як результат, зменшуються видатки держави на соціальну підтримку. У зв’язку з ситуацією, що склалась у сфері соціального захисту населення на місцях, Мінсоцполітики запропонувало виділити кошти з державного бюджету на забезпечення діяльності фахівців із соціальної роботи. Асоціація міст України повністю підтримує таку ініціативу. Окрім того, АМУ вважає за доцільне направити ці кошти також на підтримку діяльності служб у справах дітей, оскільки вони виконують надважливу функцію – здійснюють захист прав дітей та представляють їх інтереси в судах
Державна підтримка не забезпечить повністю фінансову потребу громади, а лише сприятиме розвитку сфери. Вона мотивуватиме органи місцевого самоврядування вкладати власні ресурси в соціальний захист населення та захист прав дітей, оскільки, вони будуть бачити позитивний результат діяльності системи.
 
Асоціація міст України звернулась до Прем’єр-міністра України Д. Шмигаля з проханням підтримати ініціативу Мінсоцполітики та виділити кошти з державного бюджету органам місцевого самоврядування на організацію системи соціального захисту населення .

Нагадаємо, у квітні під час наради за участі Міністра соціальної політики України Марини Лазебної та Виконавчого директора АМУ Олександра Слобожана Мінсоцполітики та Асоціація домовились спільно  адвокатувати в Уряді питання про запровадження субвенції на забезпечення діяльності фахівців із соціальної роботи.

 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)