1 вересня 2023 року представники Асоціації міст України заявили позицію місцевого самоврядування в бюджетних консультаціях, проведених Міністерством фінансів України для підготовки Державного бюджету 2024 під головуванням Першого заступника Міністра фінансів Дениса Улютіна, за участі заступника Міністра фінансів Романа Єрмоличева, директора Департаменту політики міжбюджетних відносин та місцевих бюджетів Мінфіну Олександра Кореня.
Асоціацію міст України на консультаціях представляли:
Олександр Слобожан, Виконавчий директор Асоціації міст України,
Борис Філатов, Голова Комітету Правління Асоціації міст України з питань соціальної політики, Дніпровський міський голова,
Олександр Сєнкевич, Голова Миколаївського регіонального відділення Асоціації міст України, Миколаївський міський голова,
Сергій Надал, Голова Комітету АМУ з питань бюджетної політики, Тернопільський міський голова,
Сергій Сухомлин, Голова Житомирського регіонального відділення Асоціації міст України, Житомирський міський голова,
Андрій Богдан, член Правління АМУ, Городнянський міський голова,
Василь Сидор, член Правління АМУ, Славутський міський голова,
Оксана Продан, Радниця Голови Асоціації міст України.
Олександр Слобожан представив позицію Асоціації міст України щодо бюджетних законопроєктів на 2024 рік в частині місцевих бюджетів та міжбюджетних відносин, зокрема, запропонував:
► встановити на постійній основі зарахування до бюджетів територіальних громад 64% ПДФО;
► зберегти зарахування до бюджетів територіальних громад ПДФО з грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних військовослужбовцями та особами рядового і начальницького складу;
► передбачити субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам для погашення різниці в тарифах в обсязі 17 млрд гривень, а також погасити заборгованість перед громадами у 2023 році в обсязі 36 млрд гривень;
► передбачити у державному бюджеті освітню субвенцію місцевим бюджетам в обсязі 110 млрд гривень та відповідний розподіл субвенції між бюджетами територіальних громад.
Виконавчий директор АМУ наголосив також, що органи місцевого самоврядування максимально підтримують Збройні Сили України. У 2022-2023 роках, за відсутності належного законодавчого врегулювання можливості надання допомоги силам безпеки та оборони, що планується вирішити законопроєктом 9559-д, громади на забезпечення оборони та безпеки витратили 37,7 млрд гривень. З них: 14,8 млрд гривень – це видатки громад на фінансову допомогу ЗСУ; 7,0 млрд гривень підтримка ЗСУ технікою, обладнанням, товарами; 6,2 млрд гривень – громади придбали облігацій внутрішньої державної позики; 710 млн гривень – видатки на облаштування ліній захисту; 9,0 млрд гривень – видатки громад на обладнання укриттів, бомбосховищ, інших захисних споруд.
Борис Філатов озвучив та аргументував позицію Асоціації міст України проти скасування зарахування до бюджетів місцевого самоврядування ПДФО з грошового забезпечення військовослужбовців. Він також звернув увагу на обсяги фінансової підтримки ЗСУ з бюджету Дніпровської міської територіальної громади, які не завжди безпосередньо видно за кодами бюджетної класифікації. Також наголосив на необхідності належного фінансування з державного бюджету делегованих повноважень, зокрема видатків на забезпечення пільгового перевезення окремих категорій громадян.
Олександр Сєнкевич аргументував необхідність збереження зарахування до бюджетів місцевого самоврядування 64% ПДФО та ПДФО військовослужбовців. Розповів про підтримку з бюджетів територіальних громад ТКЕ підприємств, проблеми із питною водою у Миколаївській міській територіальній громаді, проблеми із надходженнями до бюджету плати за землю, проведенням платіжних доручень Держказначейством.
Сергій Надал детально розповів про підтримку із бюджетів місцевого самоврядування посилення обороноздатності і безпеки України та подолання наслідків збройної агресії рф: про фінансову підтримку та підтримку ЗСУ технікою, обладнанням, товарами.
Сергій Сухомлин надав конкретні цифри на прикладі Житомира допомоги підрозділам оборони, порушив питання підготовки до опалювального сезону 2023/2024 та необхідності передбачення у державному бюджеті ресурсу для погашення різниці в тарифах, встановлених в економічно обґрунтованому розмірі на опалювальний період, та такими, які фактично застосовувались в опалювальному періоді на послуги із постачання теплової енергії та постачання гарячої води по категорії споживачів населення. Також зазначив, що обов’язковою умовою забезпечення безперебійного постачання мешканцям громад тепла і гарячої води є погашення заборгованості перед громадами у 2023 році в обсязі 36 млрд гривень.
Андрій Богдан звернув увагу на питання фінансування соціальної підтримки дітей, які постраждали внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів, зокрема забезпечення встановлених державою пільг щодо безкоштовного харчування дітей. Про те, що потреба на фінансування таких видатків складає: на 2023 рік (вересень-грудень) – 8,6 млрд гривень; на 2024 рік – 20,1 млрд гривень. При цьому необхідних коштів у державному бюджеті не передбачено.
Василь Сидор наголосив на необхідності передбачити ресурс у державному бюджеті на облаштування укриттів у закладах з масовим перебуванням людей на виконання рішення Ради національної безпеки і оборони України від 23 червня 2023 року. Також звернув увагу на необхідність передбачити в обсязі 17,0 млрд гривень додаткової дотації з державного бюджету місцевим бюджетам на компенсацію втрат доходів бюджетів територіальних громад внаслідок прийнятих рішень органів державної влади щодо зміни методики нормативно-грошової оцінки земельних ділянок, затвердженої урядовою постановою від 3 листопада 2021 року №1147. Також наголосив на необхідності передбачити у державному бюджеті субвенцію місцевим бюджетам на фінансування заходів соціально-економічної компенсації ризику населення, яке проживає на території зони спостереження.
Оксана Продан підкреслила важливість збереження фінансового ресурсу органів місцевого самоврядування у формі збереження для громад 64% ПДФО та ПДФО військовослужбовців, а також забезпечення підтримки громад з державного бюджету в частині фінансування делегованих повноважень.
Перший заступник Міністра фінансів Денис Улютін зазначив, що Міністерство фінансів підтримує позицію Асоціації міст України в частині:
• детального розподілу між бюджетами територіальних громад освітньої субвенції між першим та другим читанням розгляду проєкту Державного бюджету на 2024 рік з урахуванням актуальних показників контингенту учнів;
• передбачення додаткової дотації з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення повноважень органів місцевого самоврядування на деокупованих, тимчасово окупованих та інших територіях України, що зазнали негативного впливу у зв’язку з повномасштабною збройною агресією рф в обсязі 24 млрд гривень;
• необхідності комплексного врегулювання питання різниці в тарифах та забезпечення безперебійного проходження опалювального сезону;
• врахування при розрахунку горизонтального вирівнювання податкоспроможності бюджетів територіальних громад кількості внутрішньо переміщених осіб;
• врегулювання питання забезпечення встановлених державою пільг щодо безкоштовного харчування у закладах освіти дітей, які постраждали внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів;
• недопущення втрат доходів бюджетів територіальних громад внаслідок наданих державою податкових пільг.
За іншими ініційованими Асоціацією міст України питаннями дискусії будуть продовжуватися, в тому числі в залі Верховної Ради України.
Усі пропозиції Асоціації міст України до бюджетних законопроєктів на 2024 рік в частині місцевих бюджетів та міжбюджетних відносин передані до Міністерства фінансів України офіційним листом.