Проєкт Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення законності в діяльності органів та посадових осіб місцевого самоврядування», реєстр. №13150, схвалив до другого читання Комітет Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування 10 липня 2025 року.
Схвалену Правлінням Асоціації міст України позицію представляв на засіданні Комітету Виконавчий директор Олександр Слобожан.
На захист органів місцевого самоврядування та позиції Асоціації міст України під час засідання Комітету виступили народні депутати України Михайло Соколов і Віталій Войцехівський, які запропонували відхилити підтримані підкомітетом поправки:
1284, 2582, 2583 − якими запроваджується нагляд за законністю всіх повноважень − делегованих і власних, всупереч позиції авторів проєкту №13150, Асоціації міст України та Європейській хартії місцевого самоврядування, а також переносить в цей законопроєкт норми законопроєкту №4298 − повсюдний нагляд при збереженні галузевих повноважень;
2033, 2034, 2036 − якими запроваджується повсюдний наскрізний нагляд рішень і актів органів місцевого самоврядування, всупереч позиції авторів законопроєкту №13150 та Асоціації міст України.
За вилучення Єдиного державного реєстру актів місцевого самоврядування в законопроєкті №13150 виступила перед народними депутатами України Радниця Голови Верховної Ради України Руслана Стефанчука Юлія Кириченко.
До членів Комітету про підтримку внесених ними поправок та вилучення Реєстру звернулись народні депутати України Михайло Соколов і Віталій Войцехівський.
Однак, всупереч позиції Асоціації міст України Комітет відхилив вилучення Реєстру, запропоноване поправками №№ 810-822, які внесли народні депутати України Стефанчук Р. О., Климпуш-Цинцадзе І. О., Іонова М. М., Ар'єв В. І., Гончаренко О. О., Бондар М. Л., Саврасов М. В., Федина С. Р., Крулько І. І., Люшняк М. В., Мазурашу Г. Г., Войцехівський В. О., Бакунець П. А., Бабенко М. В., Козак В. В., Петруняк Є. В., Коваль О. В., Тимошенко Ю. В., Євтушок С. М., Немиря Г. М., Соколов М. В., Лукашук Б. О., Цимбалюк М. М., Дубіль В. О., Кожем'якін А. А., Лабунська А. В., Герасимов А. В.
Комітет відхилив норму про обмеження нагляду виключно за делегованими повноваженнями органів місцевого самоврядування в поправках №№1953, 1955-1962, 1964, 1970-1971, яку ініціювало Правління Асоціації міст України та внесли народні депутати України Гончаренко О. О., Крулько І. І., Люшняк М. В., Мазурашу Г. Г., Войцехівський В. О., Бакунець П. А., Бабенко М. В., Климпуш-Цинцадзе І. О., Іонова М. М., Ар'єв В. І., Бондар М. Л., Саврасов М. В., Федина С. Р., Разумков Д. О., Дмитрієва О. О., Шпак Л. О., Саладуха О. В., Мокан В. І., Козак В. В., Петруняк Є. В., Коваль О. В., Тимошенко Ю. В., Євтушок С. М., Немиря Г. М., Соколов М. В., Лукашук Б. О., Цимбалюк М. М., Дубіль В. О., Кожем'якін А. А., Лабунська А. В., Кисилевський Д. Д., Герасимов А. В.
Комітет відхилив вилучення із законопроєкту №13150 повноважень Кабінету Міністрів України визначати спосіб і межі здійснення державного нагляду, що суперечать статті 19 Конституції України, в поправках №№ 2048-2056, 2059, які ініціювала Асоціація міст України та подали народні депутати України Гончаренко О. О., Климпуш-Цинцадзе І. О., Іонова М. М., Ар'єв В. І., Бондар М. Л., Саврасов М. В., Федина С. Р., Крулько І. І., Люшняк М. В., Мазурашу Г. Г., Войцехівський В. О., Геращенко І. В., Павленко Р. М., Федина С. Р., Синютка О. М., Фріз І. В., Герасимов А. В., Бакунець П. А., Бабенко М. В., Тимошенко Ю. В., Євтушок С. М., Немиря Г. М., Соколов М. В., Лукашук Б. О., Цимбалюк М. М., Кожем'якін А. А., Лабунська А. В.
Олександр Слобожан під час розгляду законопроєкту №13150 звертав увагу, серед іншого, на наступні недоліки запровадження Єдиного державного реєстру актів місцевого самоврядування:
− відсутність необхідності реєстру для нагляду за законністю, що є метою законопроєкту;
− дублювання оприлюднення рішень органів місцевого самоврядування − вже сьогодні оприлюднення здійснюється через офіційні сайти муніципалітетів і медіа, державні електронні ресурси;
− збільшення витрат на адміністрування, введення додаткових постійних видатків з державного та місцевих бюджетів на створення і постійне ведення реєстру;
− нереальність ведення реєстру через надзвичайно великий обсяг актів: реєстр передбачає включення всіх актів органів і посадових осіб місцевого самоврядування, зокрема кадрових, організаційних, що не має жодних аналогів (щомісячно це мільйони актів);
− втручання у власну компетенцію органів місцевого самоврядування − реєстр не передбачає розмежування актів по групам компетенції (власної і делегованої, суспільно значимої і незначимої);
− для адміністрування реєстру можуть бути запроваджені додаткові вимоги до оформлення чи оприлюднення актів, які не відповідатимуть інтересам місцевого самоврядування;
− діяльність реєстру регулюватиметься актом КМУ, що може передбачити нові норми, які суттєво впливатимуть на діяльність ОМС;
− відсутність аналогічного реєстру в жодній демократичній країні.
Асоціація міст України дякує народним депутатам України, які підтримали продовження реформи з децентралізації своїми поправками до законопроєкту №13150, та сподівається на спільні зусилля захисників місцевого самоврядування при його розгляді Верховною Радою України.