04 / Грудень, 2020
3 грудня 2020 року Міністерство фінансів України, посилаючись на сайт НСЗУ, оприлюднило інформацію про залишки коштів на рахунках закладів охорони здоров’я, у якій заявляє про неефективне використання бюджетних коштів медичними закладами. Згідно цих даних, заклади охорони здоров'я нібито мають 10 млрд гривень, однак ніяк їх не використовують. Зокрема, наводяться приклади окремих лікарень:
Міська клінічна лікарня №4 Дніпровської міської ради (Дніпропетровська обл.), залишки коштів за даними Мінфіну складають 134,5 млн грн;
Сєвєродонецька міська багатопрофільна лікарня (Луганська обл.), залишки коштів складають 105,7 млн гривень.

Асоціація міст України опрацювала надану Мінфіном інформацію і наголошує, що вона не відповідає дійсності. Проаналізувавши дашборди на сайті Національної служби здоров'я щодо оплати надавачам послуг медичної допомоги за програмою медичних гарантій», можна зробити такі висновки.
Медичні заклади, про які йде мова в інформації Мінфіну, за період з 1 квітня по 1 жовтня 2020 року отримали за договорами з НСЗУ саме таку суму коштів, яка зазначена в інфографіці. Зокрема, КНП «Сєверодонецька міська багатопрофільна лікарня» Сєвєродонецької міської ради підписала договір з НСЗУ для надання медичної допомоги за 20-ма пакетами: лікування онкологічних захворювань, стаціонарна допомога хворим на COVID-19, медична допомога при гострому інсульті, гострому інфаркті, психічних захворюваннях тощо. За період з 1 квітня по 1 жовтня 2020 року лікарня отримала за договором з НСЗУ 102,7 млн гривень. За цей період медичний заклад здійснював виплати по заробітній платі медичним працівникам, витрачав на придбання медичного обладнання, ліків тощо. Отже, залишки коштів не могли становити на 1 жовтня 2020 року таку ж саму суму як і отриману за 6 місяців.
Відслідкувати видатки розпорядника коштів можна на сайті open Budget. АМУ звертає увагу, що КНП «Сєверодонецька міська багатопрофільна лікарня» Сєвєродонецької міської ради отримала у серпні 2020 року за договором з НСЗУ 17,2 млн грн, з них на заробітну плату з нарахуваннями здійснено виплат орієнтовно більше 11 млн грн, що становить більше 65% від отриманих коштів.
Аналогічна ситуація в інших закладах охорони здоров'я, які мають договір з НСЗУ на таку саму кількість пакетів. Медичні заклади, що підписали договори на меншу кількість пакетів, мають значно менші доходи. А отже, зазначені в інфографіці дані щодо 1012 медичних закладів, які отримали від НСЗУ від 1 до 10 млн грн, так само як і у випадку Сєвєродонецької лікарні, говорять про те, що це отримані кошти лікарнями за 6 місяців.
Інтерпретація Міністерством фінансів України даних по залишках коштів на рахунках закладів охорони здоров'я абсолютно некоректна.
АМУ вважає принципово важливим повернути норму, передбачену Законом 2168-VIII від 3.07.2020.року щодо обсягу коштів Державного бюджету України, який спрямовується на реалізацію програми медичних гарантій. Так, щорічно в Законі України про Державний бюджет обсяг коштів, спрямованих на реалізацію програми медичних гарантій визначається як частка валового внутрішнього продукту (у відсотках) у розмірі не менше 5% ВВП України.
АМУ звернулася до Голови Національної служби здоров'я України та Голови Парламентського Комітету з питань бюджету врахувати позицію АМУ та захистити інтереси місцевого самоврядування. 
Асоціація міст України переконана, що  фінансування галузі охорони здоров’я у обсязі не менше 5% ВВП дозволить забезпечити реалізацію державних фінансових гарантій надання необхідних пацієнтам послуг з медичного обслуговування (медичних послуг) та лікарських засобів належної якості.
 

Аналітичний центр АМУ

 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)