10 / Червень, 2019
Асоціація міст України надіслала до Комітету Верховної Ради України з питань податкової та митної політики свої зауваження до законопроєкту «Про внесення зміни до Податкового кодексу України щодо оподаткування земельних ділянок залізничного транспорту» від 04.06.2019 №10361, яким пропонується встановлення податкових пільг для земель залізниці (читати лист АМУ).
Законопроєкт передбачає, що будуть оподатковуватися земельні ділянки, що відносяться до земель залізничного транспорту (крім земельних ділянок, на яких знаходяться окремо розташовані культурно-побутові будівлі та інші споруди і які оподатковуються на загальних підставах) за ставкою у розмірі не більше ніж 0,25 відсотка від їх нормативної грошової оцінки у разі, якщо нормативну грошову оцінку таких земель проведено і 0,25 відсотка від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по області у разі, якщо нормативну грошову оцінку таких земель не проведено. Зміни, запропоновані Законопроєктом №10361 – сплата податку в меншому розмірі, відповідно пункту 30.1. статті 30 Податкового кодексу України визначаються як надання податкової пільги. Таким чином, по суті Законопроєктом №10361 пропонується надання податкових пільг щодо оподаткування земельних ділянок залізничного транспорту.
Асоціація міст України, всебічно підтримуючи законодавчі ініціативи спрямовані на зміцнення фінансової спроможності місцевого самоврядування та захищаючи права та інтереси територіальних громад вважає, що ця законодавча ініціатива має ряд вагомих зауважень, зокрема, передбачає  втручання держави у діяльність місцевого самоврядування та втрати місцевих бюджетів.
Відповідно до статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об’єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Згідно норм частини першої статті 142 Конституції України та частини третьої статті 16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об’єкти їхньої спільної власності.
Враховуючи те, що земля є матеріальною основою органів місцевого самоврядування, а землі державної та комунальної власності рахуються розмежованими, дохід від володіння та використання землі територіальних громад, отриманий у вигляді коштів від продажу землі та податку на майно за земельні ділянки, належить виключно цим громадам та не може бути перерозподілений на користь державного бюджету.
Щодо питання надання податкових пільг щодо сплати земельного податку зауважуємо, що такий податок згідно Податкового кодексу України належить до місцевих податків та зборів, що означає не тільки обов’язок їх встановлення органами місцевого самоврядування, а й зарахування їх до місцевих бюджетів у повному обсязі (100%).
Крім того, у законопроєкті №10361 немає належного фінансово-економічного обґрунтування та визначення компенсаторів втрат доходів місцевих бюджетів.
У пояснювальній записці до законопроєкту в частині фінансово-економічного обґрунтування його прийняття зазначено, що реалізація цієї ініціативи не потребує додаткових витрат чи інших витрат з місцевих бюджетів, що не відповідає дійсності. Надання запропонованих у законопроєкті податкових пільг щодо оподаткування земельних ділянок залізничного транспорту, призведе до зменшення надходжень до місцевих бюджетів. Такі ініціативи ставлять під загрозу стабільність наповнення дохідної частини місцевих бюджетів, реалізацію низки програм щодо виконання власних повноважень та можуть призвести до розбалансування місцевих бюджетів. Як наслідок органи місцевого самоврядування будуть вимушені скорочувати видатки на реалізацію важливих для громад заходів та програм у сфері житлово-комунального господарства, благоустрою, ремонту та будівництва доріг, соціального забезпечення та інших програм.
Звертаємо увагу на те, що відповідно до вимог статті 91 Регламенту Верховної Ради України та статті 27 Бюджетного кодексу України до проєкту слід надати належне фінансово-економічне обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки).
Разом з тим спираючись на дані про планові обсяги сплати земельного податку АТ «Укрзалізниця» у 2019 році, наведені у пояснювальній записці законопроєкту №10361, АМУ оцінює орієнтовані втрати місцевих бюджетів у разі надання таких пільг у розмірі 3,8 млрд грн.
У разі прийняття запропонованих законопроєктом №10361 змін виникає необхідність визначення відповідних компенсаторів втрат доходів таких бюджетів від надання податкових пільг, як це вимагає стаття 103 Бюджетного кодексу України, згідно з якою надання державою податкових пільг, які зменшують доходи місцевих бюджетів, має супроводжуватися наданням додаткової дотації з державного бюджету місцевим бюджетам на компенсацію відповідних втрат доходів місцевих бюджетів. Законопроєктом №10361 таких компенсаторів втрат доходів місцевих бюджетів не передбачено.
Асоціація міст України категорично не підтримує прийняття змін до Податкового кодексу України, визначених у законопроєкті №10361, вважає неприпустимим порушення інтересів органів місцевого самоврядування і просить парламентський Комітет з питань податкової та митної політики  під час розгляду законопроєкту  прийняти рішення про його відхилення.
Нагадаємо, у 2018 році для підприємств залізничного транспорту держава встановила податкову преференцію із сплати місцевого податку – плати за землю. Втрати місцевих бюджетів в обсязі 1,2 млрд гривень не були відшкодовані державою.
Необхідність скасування зазначених пільг була зазначена у Звернені Асоціації міст України, прийнятому на Дні Діалогу з владою 24-25 вересня 2018 року в м. Тернопіль.
23 листопада 2018 року парламент принйяв Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо покращення адміністрування та перегляду ставок окремих податків і зборів» (№9260), яким передбачається скасування пільг зі сплати плати за землю за земельні ділянки, надані для залізниць у межах смуг відведення.

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)