20 / Березень, 2020

На сьогодні в країні поширюється коронавірусна інфекція COVID-19..На другий план відійшла ситуація, що з 1 квітня медичні заклади повинні почати роботу на підставі договорів з НСЗУ та отримувати кошти за надані послуги в рамках Програми медичних гарантій. 

АМУ вкрай стурбована ситуацією та передбачає, що ряд медичних закладів не зможе підписати договір з НСЗУ та перейти на нову форму роботи через недостатні фінансові і кадрові ресурси, застарілу або відсутню матеріально-технічну базу, інформаційні системи тощо. Вирішення цих питань потребують колосальних витрат, які є непосильними для місцевих бюджетів протягом короткого проміжку часу. Значна кількість населення буде позбавлена можливості отримати доступну та якісну медичну допомогу.. 

Капітаційна ставка не змінювалися з 2018 року, і у 2020 році наприклад, для вікової групи 18-39 років у 2018-2020 роках вона становить 370 гривень, не дивлячись на збільшення мінімальної заробітної плати протягом цього періоду. МОЗ України подає розрахунок державних фінансових гарантій на первинну медичну допомогу на 27 млн осіб, які підписали декларацію з лікарем. Населення, яке не підписало декларацію з лікарем з різних причин, зможе отримати тільки невідкладну допомогу, а при плановому зверненні до сімейного лікаря або терапевта або педіатра змушене буде оплачувати послуги. Отже більш ніж 10 млн осіб залишиться напризволяще та не зможе отримати гарантовану Конституцією безоплатну медичну допомогу.

Недостатній рівень фінансування не дозволяє медичним закладам забезпечити виконання вимог ПМГ та виконувати делеговані державою повноваження на забезпечення доступності і безоплатності медобслуговування. Закладами охорони здоров'я було обраховано тарифи на затверджені постановою КМУ від 05.02.2020 №65 пакети медичних послуг. Ці тарифи у більшості значно занижені та не покривають реальної собівартості таких послуг. Окремо наголошуємо, що потребує врегулювання та визначення джерел фінансування проведення медичних оглядів дітей, працівників бюджетних сфер; участь лікарів та медсестер у військово-лікарських/призовних комісіях. Завищені вимоги з боку до медичного обладнання та кількості лікарів, необхідних для підписання договору унеможливлюють подачу на підписання договору для надання певних видів послуг.

Викликає занепокоєння, що на сьогодні жодним нормативно-правовим актом не визначено відшкодування вартості інсулінів у період з 1 квітня до 1 жовтня 2020 року. Якщо це не буде передбачено, то не зрозуміло, яким чином здійснюватиметься відшкодування вартості інсулінів.

За результатами опитування органів місцевого самоврядування рівень забезпеченості коштами медичної субвенції на І квартал 2020 року становить лише 40% та більшість з них дофінансовує на цю мету коштів в таких самих обсягах та навіть більше ніж отримали з державного бюджету. У випадку, якщо витрати на відшкодування вартості інсулінів в зазначений період ляжуть на плечі органів місцевого самоврядування, то така ситуація спричинить соціальну напругу. Це колосальні витрати, особливо для дотаційних бюджетів.

18 березня Президент України підписав Закон “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникнення і поширення коронавірусної хвороби (COVID-19)", а Уряд постановою від 11 березня 2020 р. №211 затвердив заходи, які необхідно вжити через загрозу епідемії коронавірусної інфекції в Україні. Міністерством фінансів України  на виконання протокольного рішення Уряду від 18 березня 2020 року розробляє зміни до законодавства, в тому числі до закону «Про Державний бюджет України на 2020 рік». Ці зміни мають на меті забезпечення фінансування першочергових заходів, спрямованих зокрема на локалізацію та ліквідацію спалахів коронавірусної хвороби тощо.

В умовах пандемії коронавірусу також необхідно передбачити значні ресурси на відшкодування відпусток і лікарняних працівникам бюджетної сфери; на придбання засобів індивідуального захисту для медичних працівників, медичного обладнання – багато хворих потребуватимуть штучної вентиляції легень. ЗАМУ звернулася до Міністра фінансів з проханням під підготовки пропозицій до державного бюджету врахувати наступні пропозиції, зокрема в охороні здоров'я :

  • - перерозподілити кошти Державного бюджету на реалізацію програми державних гарантій медичного обслуговування населення з державного фонду регіонального розвитку ДФРР та субвенції на соціально-економічний розвиток уобгягом 4,3 млрд. гривень;
  • - перерозподілити ресурси між програмами МОЗ та НСЗУ, наприклад кошт з субвенції на здійснення підтримки окремих закладів та заходів у системі охорони здоров’я на реалізацію програми державних гарантій в обсязі 1,45 млрд. гривень;
  • - розглянути можливість збільшення доходів Державного бюджету зокрема від операцій НБУ. Так фактично дохід від здійснення операцій НБУ у 2019 році склав 64,9 млрд.грн, в той же час план на 2020 рік складає лише 40,7 млрд. гривень.

Асоціація впевнена, що органи місцевого самоврядування та органи державної влади спільними зусиллями забезпечать право кожного громадянина на безоплатне отримання у державних та комунальних закладах охорони здоров'я доступної та якісної медичної допоомги медичної допомоги.

Лист АМУ від 20.03.2020 №5-235 до Міністра  фінансів України.

Аналітичний центр АМУ

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)