28 / Вересень, 2021
Асоціація міст України розглянула ряд законопроєктів, які направлені на реформування системи перевезень пасажирів автомобільним та міським електричним транспортом відповідно до стандартів Європейського Союзу. Законопроєктами пропонується вдосконалити систему перевезень пасажирів громадським транспортом (законопроєкти № 5149, № 5150, № 5151, № 5152, № 5185) та змінити систему забезпечення пільгового перевезення (законопроєкт № 5149).
 
АМУ підтримує вдосконалення системи перевезень пасажирів громадським транспортом. Однак не підтримує зміну системи забезпечення пільгового перевезення, запропоновану законопроєктом № 5149, якою передбачено:
1. Якщо в територіальній громаді не діє «електронний квиток», то органи місцевого самоврядування (далі – ОМС) зобов’язані надавати пільги з оплати проїзду у готівковій формі (монетизація пільги).
2. Якщо в територіальній громаді діє «електронний квиток», то ОМС зобов’язані компенсовувати перевізнику вартість проїзду пільговиків.
3. Якщо «електронний квиток» діє лише на частині маршрутів (наприклад, лише в електротранспорті) – виникає законодавча колізія, яка може призвести до підвищення соціального напруження в територіальній громаді. Законопроєкт №5149 не дає відповідь як у такому випадку забезпечувати пільгове перевезення.
 
Зазначені норми Законопроєкту №5149 не підтримуються АМУ, оскільки:
- право ОМС компенсовувати пільгові перевезення, передбачене ст. 91 Бюджетного кодексу України, замінюється обов’язком;
- держава повністю перекладає обов’язок фінансувати пільгові перевезення на ОМС без можливості регулювання обсягу пільги, що суперечить статті 142 Конституції України;
- враховуючи те, що «електронний квиток» діє лише у декількох територіальних громадах, надання пільг з оплати проїзду у готівковій формі потребуватиме суттєвих додаткових видатків з місцевих бюджетів.
 
За підрахунками АМУ «монетизація пільгового проїзду» потребуватиме видатків у сумі 5,8 млрд грн щорічно з бюджетів територіальних громад.
Асоціація міст України направила профільним парламентським Комітетам листи щодо:
  • підтримки прийняття Законопроєктів № 5150, № 5151, № 5152, № 5185 у запропонованій редакції;
  • підтримки прийняття Законопроєкту № 5149 за умови виключення з нього норм щодо зміни системи забезпечення пільгового перевезення.
 
 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)