06 / Квітень, 2020
На території України розташовані 4 діючі атомні електростанції: Запорізька, Рівненська, Хмельницька та Южно-Українська, на яких працює 15 ядерних енергетичних установок із загальною встановленою потужністю 13835 МВт. У зонах спостереження діючих українських АЕС (за даними 2019 року) проживає понад 796 тис. осіб.
Згідно зі статтею 12-2 Закону України «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку» кошти від збору на соціально-економічну компенсацію ризику населення, яке проживає на території зони спостереження, спрямовуються у вигляді субвенції із спеціального фонду Державного бюджету України до спеціальних фондів бюджетів обласних, районних, міських рад монофункціональних міст-супутників ядерних установок і підприємств з видобування і переробки уранових руд. Відповідно до постанови Кабміну від 15 лютого 2012 р. №91 субвенція спрямовується, насамперед, на: будівництво, реконструкцію, ремонти захисних споруд цивільного захисту, навчальних закладів, закладів охорони здоров’я, культури, фізичної культури і спорту, об’єктів житлово-комунального господарства, автомобільних доріг та систем зв’язку; закупівлю засобів захисту органів дихання та препаратів стабільного йоду; навчання населення користуванню цими засобами та об’єктами спеціальної соціальної інфраструктури. 
Джерело: Міністерство енергетики та захист довкілля України
НАЕК «Енергоатом» – експлуатуюча організація чотирьох діючих атомних електростанцій України – сплачує збір на соціально-економічну компенсацію ризику населення, яке проживає на території зон спостереження Запорізької, Рівненської, Хмельницької та Южно-Української АЕС, починаючи з 2010 року. Розмір збору складає 1% від обсягу реалізації електроенергії, що виробляється на вітчизняних АЕС за відповідний період (без урахування податку на додану вартість). Розподіл коштів між бюджетами областей, районів, міст та інших адміністративно-територіальних одиниць має виконуватися з урахуванням кількості населення, яке проживає в зоні спостереження, та пропорційно до обсягу виробленої на АЕС товарної продукції.
На соціально-економічну компенсацію ризику населення зон спостереження чотирьох АЕС Енергоатом за підсумками виробничої діяльності 2019 року перерахував до держбюджету 473,4 млн гривень, виконавши обов’язок щодо відрахування компенсаційного збору. Водночас, у 2020 році Уряд визначив обсяг субвенцій для населених пунктів зон спостереження АЕС на поточний рік постановою Кабміну від 03 березня 2020 р. №173 в обсязі лише 137,5 млн гривень.
Органи місцевої влади отримують кошти, що значно менші, ніж встановлено Законом України «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку». Так, за час дії механізму оплати і використання коштів від збору (2010-2019 роки) сума перерахувань Енергоатома до спеціального фонду державного бюджету склала 2,7 млрд гривень. Водночас, за цей період органам місцевого самоврядування перераховано 2,5 рази менше. Діючий розподіл формування і надання субвенції у 2010–2019 роках не забезпечив одержання населенням, що проживає на території зони спостереження.
Результати аудиту Рахункової палати України щодо використання субвенції засвідчили наявність низки проблемних питань, пов’язаних із станом ЗСЦО і ССІ, що обумовлено недостатністю коштів субвенції, її розподілом за об’єктами та заходами наприкінці року і створенням ризиків щодо повноти використання фінансового ресурсу. Це обумовило низку звернень з боку місцевих і центральних органів влади, народних депутатів України до Президента України, Кабінету Міністрів України щодо ненадання бюджетам адміністративно-територіальних одиниць, на територію яких поширюються зони спостереження атомних електростанцій НАЕК «Енергоатом», гарантованого профільним законом обсягу субвенції.
З метою врегулювання питання забезпечення покращення умов проживання населення на території зони спостереження у Верховній Раді України зареєстровано проєкт Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо фінансування заходів соціально-економічної компенсації ризику населення, яке проживає на території зони спостереження)» №2526 від 04.12.2019.
Законопроєктом №2526 пропонується внесення змін до Бюджетного кодексу України, якими: включити збір на соціально-економічну компенсацію ризику населення, яке проживає на території зони спостереження до доходів спеціального фонду Державного бюджету України; спрямовувати кошти, отримані до спеціального фонду Державного бюджету України, на субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам на фінансування заходів соціально-економічної компенсації ризику населення, яке проживає на території зони спостереження. Законопроєктом № 2526 передбачається з 2021 року до місцевих бюджетів спрямувати 100% обсяг такого збору.
Асоціація міст України підтримує запропоновані законопроєктом №2526 зміни, адже спрямування 100% обсягу відповідного збору до місцевих бюджетів буде фінансовою основою для забезпечення покращення умов проживання населення на території зони спостереження і за ці кошти органи місцевого самоврядування зможуть здійснювати:
  • реалізацію проєктів нового будівництва, реконструкції, капітального ремонту, в тому числі виготовлення проектної документації, захисних споруд цивільного захисту, технічну інвентаризацію, яких проведено відповідно до законодавства;
  • закупівлю засобів індивідуального захисту органів дихання та препаратів стабільного йоду;
  • навчання населення користуванню об’єктами спеціальної соціальної інфраструктури та засобами індивідуального захисту органів дихання;
  • фінансування, у разі потреби, об’єктів спеціальної соціальної інфраструктури, у тому числі реалізація проектів будівництва, реконструкції, капітального та поточного ремонту таких об’єктів, зокрема, навчальних закладів, закладів охорони здоров’я, культури, фізичної культури і спорту, об’єктів житлово-комунального господарства, автомобільних доріг, систем зв’язку;
  • погашення кредиторської заборгованості, що утворилася за субвенцією у попередніх роках і зареєстрована органами Казначейства.
Законопроєкт №2526 знаходиться на розгляді у Комітеті Верховної Ради України з питань бюджету. Асоціація міст України надіслала лист до парламентського комітету із проханням прийняти рішення рекомендувати Верховній Раді України прийняти проєкт Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо фінансування заходів соціально-економічної компенсації ризику населення, яке проживає на території зони спостереження)» №2526 від 04.12.2019 в першому читанні та в цілому.  
Додатково. Комітет Верховної Ради України з питань енергетики та житлово-комунальних послуг 13 грудня 2019 року прийняв рішення рекомендувати Комітету Верховної Ради України з питань бюджету внести Законопроєкт №2526 на розгляд Верховної Ради України для прийняття у першому читанні за основу (протокол засідання Комітету від 13 грудня 2019 року). Також парламентський Комітет з питань екологічної політики та природокористування 18 грудня 2019 року прийняв аналогічне рішення (протокол засідання Комітету від 18 грудня 2019 року).
Аналітичний центр АМУ 
 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)