07 / Лютий, 2017
Асоціація міст України розглянула проект постанови Кабінету Міністрів України «Про порядок зарахування частини акцизного податку з виробленого в Україні та ввезеного на митну територію України пального до бюджетів місцевого самоврядування».
Перш за все, як відмічають в АМУ, розроблений Порядок не передбачає росту надходжень акцизного податку з нафтопродуктів, що отримуватимуть бюджети органів місцевого самоврядування. Так, запланований акциз з виробництва та імпорту нафтопродуктів  складає 52,0 млрд. грн. Тоді згідно з формулою розподілу акциз з нафтопродуктів для органів місцевого самоврядування складе 7 млрд. грн. (13,44% від 52,0 млрд. грн.). Тобто, на 2017 рік не закладено жодного відсотку росту, в той час коли в 2016 році за 11 місяців ріст до відповідного періоду минулого року становить 152,7%. З такою тенденцією у 2017 році повинно надійти 10,7 млрд. гривень. Тобто, недоотримання від запровадження змін становитиме 3,7 млрд. гривень.
Крім того, збільшення цін на пальне (у зв’язку з інфляційними процесами в країні, збільшенням ставок акцизного податку) може вплинути на купівельну спроможність населення та відповідно призвести до зменшення обсягів реалізації пального. У зв’язку з цим є ймовірність виникнення ризиків щодо отримання місцевими бюджетами акцизного податку в 2017 році.
Викликає занепокоєння можливість отримання точної та достовірної інформації щодо обсягів продажів через роздрібну торгівлю пального в І півріччі для перерозподілу акцизу в ІІ півріччі, оскільки з 1 січня 2017 року скасовано подання до ДФС відповідних декларацій СПД.
Компенсація у разі якщо сума нарахувань акцизного податку з роздрібного продажу нафтопродуктів у 2017 році буде меншою за суму відповідних нарахувань у 2016 році з загального фонду державного бюджету бюджетам місцевого самоврядування буде необ’єктивна.
Оскільки проведення розрахунків у відповідності до запропонованої формули, враховує загальну суму акцизного податку по Україні і не враховує недоотримання конкретним бюджетом і розподілятиметься до уже затверджених часток. Тобто, по окремих бюджетах можливе недоотримання, в той час коли по Україні буде на рівні 2016 року.
На погляд АМУ, компенсація повинна проводитись у сумі, що дорівнює різниці між обсягами перерахування акцизного податку у 2017 році та сумою нарахування за даними декларацій акцизного податку з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі пального за 2016 рік на території відповідного органу місцевого самоврядування.
Запропонована норма щодо проведення перерахування сум, що підлягає компенсації, протягом останнього робочого (банківського) дня грудня 2017 року, відповідно до формул, зазначених у пунктах 8 та 9 цього Порядку не припустима, оскільки при такому Порядку місцеві бюджети позбавляються можливості спрямувати кошти на реалізацію запланованих заходів місцевих цільових програм, зокрема програм у сфері благоустрою, ремонту доріг, тощо, завершити розпочаті роботи та може спричинити наявність кредиторської заборгованості місцевих бюджетів.
Доцільно проводити таке регулювання щомісячно до 10-го числа наступного за звітним, що забезпечить регулярне надходження компенсації втрат місцевих бюджетів. Або ж, внести зміни до п.9 Порядку в частині здійснення компенсації з загального фонду державного бюджету бюджетам місцевого самоврядування: з початку за підсумками 11 місяців 2017 року – в термін до 5 грудня 2017 року та остаточно за рік – протягом останнього робочого (банківського) дня грудня 2017 року.
У п.8 Порядку у визначенні «Чі – частка  для зарахування до i-того бюджету місцевого самоврядування, що застосовується у другому півріччі 2017 року відповідно до пункту 4 цього Порядку» не зрозуміло посилання на п.4, який зазначає про зарахування акцизного податку «на відповідні рахунки, відкриті в органах Державної казначейської служби України». У пункті 9 Порядку цифри «7» та «8» необхідно замінити цифрами «8» та «9», оскільки формули визначені саме цими пунктами.
АМУ надіслала свої пропозиції щодо зарахування частини акцизного податку з пального до бюджетів місцевого самоврядування Міністерству фінансів та Міністерству регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства.

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)