19 / Квітень, 2021
Комітет Верховної Ради України з питань здоров'я нації, медичної допомоги та медичного страхування вже майже рік опрацьовує проєкт Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо охорони здоров’я населення від шкідливого впливу тютюну» №4358.
Зокрема, була створена робоча група для опрацювання проєкту Закону, до якої входила АМУ. Також Асоціація міст України надсилала пропозиції та зауваження до законопроекту, які, на жаль, не були враховані.
Аналітики АМУ зауважують, що законопроєкт №4358 може суттєвим чином вплинути на фінансовий стан місцевих бюджетів. Серед іншого, він має на меті забезпечити імплементацію норм Директиви 2014/40/ЄС «Про наближення законів, правил та адміністративних положень держав-членів, що стосуються виробництва, презентації та продажу тютюну та супутніх товарів та скасування Директиви 2001/37/ЄС». Але насправді законопроєкт №4358 не повністю відповідає Директиві 2014/40/ЄС і містить значну кількість положень, які нею не передбачені. Так, проєкт Закону встановлює відсутні у тексті Директиви 2014/40/ЄС суттєві обмеження у сфері торгівлі та з іншого боку суттєво розширює зміст та обсяг багатьох положень Директиви 2014/40/ЄС, внаслідок чого регулювання є значно жорсткішим за європейське.
Крім того, прийняття законопроєкту №4358 може призвести до таких наслідків:
  • зростання обсягів нелегальної торгівлі тютюновими виробами через запровадження заборони видимого розміщення тютюнових виробів у пунктах продажу;
  • загроза закриття невеликих місць роздрібної торгівлі;
  • підвищення рівня безробіття населення через вказані причини.
Запропоновані цим законопроєктом зміни виходять далеко за межі Директиви 2014/40/ЄС та призведуть до зменшення податкових надходжень до державного та місцевих бюджетів більш ніж на  4,7 млрд грн.
Законопроєкт виходить за межі Директиви 2014/40/ЄС і в частині передбачених для його імплементації перехідних періодів. Заборона роздрібної торгівлі тютюновими виробами та рідинами, що використовуються в електронних сигаретах з характерним запахом та/або смаком, вже через 12 місяців очікувано призведе до підвищення попиту на відповідну нелегальну продукцію. Директивою 2014/40/ЄС передбачено подібну заборону, але виключно для сигарет і тютюну для самокруток, а час для її впровадження перевищує 6 років.
АМУ переконана, що зменшення надходжень до місцевих бюджетів від роздрібної торгівлі підакцизними товарами значно поглиблять економічну кризу на місцевому рівні, спричинену пандемією COVID-19. Тож Асоціація міст України звернулася до голів усіх депутатських фракцій та груп з проханням утриматися від голосування під час повторного першого читання законопроєкту №4358.
 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)