31 / Січень, 2018
Аналітичний центр АМУ проаналізував можливість застосування постанови Кабінету Міністрів України № 951 від 08.11.2017р. «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України» та наказу Мінфіну від 04.01.2018р. №1 «Про затвердження Порядку проведення органами Казначейства розрахунків, передбачених пунктом 8-1 Порядку фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04 березня 2002 року № 256, та взаємодії учасників таких розрахунків» (далі - Наказ), які повинні були запровадити механізм монетизації пільг на рівні надавачів послуг.  Експерти АМУ  виявили у цих документах недоліки, які унеможливлюють реалізацію механізму відшкодування надавачам житлово-комунальних послуг коштів за надані ними пільги та субсидії. Окрім того, до Асоціації міст України почали надходити численні звернення органів місцевого самоврядування та комунальних підприємств з приводу застосування зазначених актів.
Своєчасність розрахунків держави за надані пільги та субсидії по сплаті житлово-комунальних послуг є основною умовою безперебійної діяльності надавачів послуг. Станом на 1 січня 2018 року, заборгованість держави перед надавачами послуг склала 22 млрд грн, при цьому новоприйнятий механізм розрахунку держави за пільги та субсидії має ряд недоліків, які суттєво ускладнюють, а подекуди й унеможливлюють проведення таких розрахунків. Таким чином, заборгованість буде й надалі зростати, що поставить сферу ЖКГ на межу знищення.
Для недопущення подальшого ускладнення ситуації Асоціація міст України звернулася до Прем’єр-Міністра України Володимира Гройсмана з проханням сприяти якнайскорішому вирішенню таких проблем:
  • принцип цільового використання коштів, отриманих надавачами послуг, не враховує структуру тарифів та особливості надання окремих житлово-комунальних послуг. Тому частина надавачів послуг не зможе використати у повному об’ємі отримані за пільги та субсидії кошти, які, відповідно, будуть накопичуватися на рахунках, відкритих у Держказначействі. Як наслідок, надавачі послуг не матимуть кошти для забезпечення оплати видатків;
  • з числа надавачів послуг виключені ОСББ та ЖБК і , відповідно, вони не зможуть отримати відшкодування за надані пільги та субсидії.  Отже, ОСББ та ЖБК або будуть змушені брати з споживачів послуг оплату за надані послуги в повному об’ємі, або будуть банкрутувати;
  • відсутнє чітке методологічне забезпечення алгоритму заповнення передбачених додатками до Наказу форм, що у сукупності з відсутністю у надавачів послуг та органів соціального захисту окремих переліків інформації може призвести до неправильного заповнення цих додатків;
  • прийняті акти передбачають надання такої житлово-комунальної послуги як «утримання будинків і споруд та прибудинкових територій», що протирічить статті 102 Бюджетного кодексу України та Закону України «Про державний бюджет на 2018 рік», які передбачають надання послуги «управління багатоквартирним будинком»;
  • норми Наказу не узгоджуються з положеннями постанови Кабінету Міністрів України від 23.08.2017  №534 «Деякі питання надання субсидій для відшкодування витрат на оплату послуг з централізованого опалення (теплопостачання), постачання холодної та гарячої води і водовідведення та послуг з газо-, електропостачання для індивідуального опалення» в частині визначення фактичних обсягів спожитих послуг;
  • вимоги Наказу неможливо виконати у встановлені ним терміни, зокрема, у частині здійснення розрахунків та проведення платежів.

Звернення Асоціації міст України передано Прем'єр-міністру України 31 січня 2018 року.

Галузь: 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)