20 / Червень, 2017
Асоціація міст України розглянула проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запобігання надмірному тиску на суб'єктів господарювання заходів державного нагляду (контролю) за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення (реєстр. № 6489 від 23.05.2017), який знаходиться на розгляді Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення .
1. Законопроектом передбачається позбавити органів місцевого самоврядування права здійснювати контроль за додержанням законодавства про працю населення на підприємствах, в установах і організаціях, що не перебувають у комунальній власності.
Це суперечить самій ідеї делегування органам місцевого самоврядування  повноважень здійснювати контроль за додержанням законодавства про працю, підтриманій Верховною Радою України в Законі України від 06.12.2016 № 1774-VIII. Зазначена ідея базується на тому, що:
1)  саме на місцях найкраще знають, які суб’єкти господарювання порушують закон у сфері праці та зайнятості;
2)  саме на місцях найбільше зацікавлені у детінізації праці з метою отримання до місцевого бюджету відповідної частки податку на доходи фізичних осіб.
Тобто органи місцевого самоврядування об’єктивно здатні найефективнішим чином боротися із тіньовою зайнятістю. Пропоновані законопроектом зміни пропонують повністю виключити позитивні нововведення.
2. Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» забороняє здійснення заходів державного нагляду (контролю) різними органами державного нагляду (контролю) з одного й того самого питання. Вважаємо, що дублювання контрольних повноважень у органів державної влади та органів місцевого самоврядування відсутнє.
Оскільки на сьогодні стаття 221, пункт 2 частини першої статті 255 Кодексу України про адміністративні правопорушення та стаття 259 Кодексу законів про працю України передбачають для органів місцевого самоврядування лише повноваження з виявлення відповідних адміністративних правопорушень (складання протоколів) за частинами першою-четвертою статті 41 КУАП. Контрольний вплив щодо вказаних випадків здійснює лише суд шляхом притягнення до адміністративної відповідальності (винесення постанов про накладення штрафів).
Асоціація міст України переконана, що необхідно вдосконалити спеціальні закони, а не виключати можливість органів місцевого самоврядування здійснювати відповідний контроль. Це варто здійснити до кінця 2017 року протягом дії мораторію,  запровадженого Законом від 03.11.2016 № 1728-VIII.
Асоціація вважає, що законопроект суперечить курсу державної політики щодо децентралізації повноважень на рівень органів місцевого самоврядування на засадах субсидіарності.
Враховуючи вищезазначене, Асоціація просить Комітет повернути законопроект авторам законодавчої ініціативи на доопрацювання.
 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)