07 / Липень, 2017
6 липня в Виконавчій дирекції  Асоціації міст України відбулася нарада з питань поводження з побутовими відходами, в якій взяли участь Виконавчий директор АМУ Олександр Слобожан, заступник голови Комітету Верховної Ради з питань будівництва, містобудування і житлово-комунального господарства Альона Бабак, представники громад-членів АМУ з Київської, Вінницької, Житомирської, Полтавської, Харківської областей, експерт Асоціації Відновлювальної енергетики, представник групи розробників законопроектів щодо поводження з побутовими відходами Володимир Попович, в.о. директора департаменту комунальної інфраструктури  КМДА Іван Пастухов.
«Проблема утилізації побутових відходів є нагальною практично для кожного населеного пункту. Головною причиною такої ситуації є відсутність умов для розвитку галузі поводження з ТПВ», – зазначив Олександр Слобожан. Сфера поводження з побутовими відходами потребує негайного та кардинального  законодавчого реформування. Наразі в Україні склалася катастрофічна ситуація: щороку в країні утворюється 12-15 млн тон твердих побутових відходів, які складуються на майже 6 тисячах полігонів та близько 33 тисячах несанкціонованих сміттєзвалищ. При цьому з року в рік спостерігається стійка тенденція до збільшення обсягів утворення ТПВ. 
 
   
Розв’язати цю проблему і покликані зареєстровані в Верховній Раді законопроекти, які передбачають створення стимулюючих механізмів для розвитку системи поводження з ТПВ, зробити галузь перероблення (утилізації) побутових відходів інвестиційно привабливою. Зокрема, під час наради йшлося про проект Закону про житлово-комунальні послуги (№1581-д), проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо стимулювання використання побутових відходів як альтернативного джерела енергії (№4835), проект Закону про внесення змін до Податкового кодексу України (щодо оподаткування розміщення побутових відходів) (№4836), проект Закону про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо використання деяких видів екологічного податку) (№4837), проект Закону про внесення змін до Закону України «Про відходи» (щодо імплементації вимог директив ЄС у сфері поводження з відходами) (№6602).
 
 
При цьому, запропоновані розробниками проекти Законів містять різні підходи до організації системи поводження з ТПВ, зокрема, щодо повноважень органів місцевого самоврядування у цій сфері. Окрім того, застосовуються різні принципи та системи додаткового фінансування сфери перероблення (утилізації) ТПВ. «Саме для того, щоб почути думки представників громад, за ініціативи Асоціації міст Україні і відбувається нарада з питань поводження з побутовими відходами»,  – підкреслив Олександр Слобожан.
Експерт Асоціації Відновлювальної енергетики, представник групи розробників законопроектів щодо поводження з побутовими відходами Володимир Попович презентував законопроекти №4835, №4836, №4837, №6602. «Органи місцевого самоврядування мають відігравати ключову роль в організації поводження з побутовими відходами», – зазначив він.
 
   
Думки щодо визначальної ролі органів місцевого самоврядування в питання організації діяльності галузі поводження з твердими побутовими відходами дотримується і заступник голови Комітету Верховної Ради з питань будівництва, містобудування і житлово-комунального господарства Альона Бабак, яка детально зупинилася на тому, якими чином це прописано у законопроекті  №1581-д. Вона порівняла дві моделі організації поводження з відходами, як запропоновані в проекті Закону №1581-д, так і в проекті № 4835.  Окремо було проаналізовано систему фінансування  галузі, запропоновані у обох законопроектах, зазначено на слабкі та сильні сторони кожної з них.
По закінченню представленню концепцій обох законопроектів відбулася жвава дискусія. Зокрема, Бучанський міський голова Анатолій Федорук наголосив на необхідності чіткого формулювання в законопроектах термінів, оскільки органами місцевого самоврядування є як сільські, селищні та міські ради, так і районні та обласні ради, і  в деяких випадків нечіткість формулювань призводить до спроб «перетягнути» повноваження з одного рівня на інший. Гніванський міський голова Володимир Кулешов звернув увагу на проблеми, з якими стикаються органи місцевого самоврядування та суб’єкти підприємницької діяльності під час реалізації проектів з сортування та перероблення побутових відходів. Серед запропонованих ним ініціатив – виведення земель під об’єктами, які здійснюють сортування, переробку та захоронення відходів, з категорії
виробництва, та запровадження «податкових канікул», що збільшить інвестиційну привабливість відповідної діяльності.   
 
  
Заступник Житомирського міського голови Олександр Фещенко звернув увагу на необхідність вирішення спільної для всіх міст проблеми неукладених побутовими споживачами договорів на вивезення ТПВ,  які становлять в окремих випадках до 30%. На думку присутніх, існуючі на сьогодні законодавчі ініціативи вирішити цю проблему шляхом внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення є неефективними. Жваве обговорення викликало також запропонований законопроектом №4837 механізм розподілу коштів від екологічного податку за розміщення малонебезпечних побутових відходів. Так, на думку більшості присутніх, кошти від цього джерела податку повинні залишатися в тій адміністративно-територіальній одиниці, на території якої розміщуються такі малонебезпечні побутові відходи.
Учасники наради переконані, що тарифи на послуги з поводження з відходами мають затверджувати органи місцевого самоврядування, та предметом дискусії стало питання встановлення тарифу на послуги з захоронення відходів, особливо коли це відбувається на території іншої адміністративно-територіальної одиниці. Відзначимо, що існуюча на сьогодні ситуація – це коли органи місцевого самоврядування встановлюють лише тарифи на вивезення ТПВ, а тарифи на перероблення та захоронення (для міст з чисельністю населення понад 100 тис. мешканців) затверджує Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг. При цьому, внаслідок певних правових колізій, тарифи на перероблення ТПВ протягом останніх 5-ти років  взагалі не встановлювалися.
 
  
Підбиваючи підсумки наради, Виконавчий директор АМУ Олександр Слобожан відзначив її корисність для всіх учасників, висловив побажання авторам законопроектів врахувати конструктивні пропозиції представників органів місцевого самоврядування та наголосив на тому що проведений захід – не перший та не останній крок АМУ, спрямований на комплексне та ефективне вирішення поводження з твердими побутовими відходами в Україні. Учасники наради підтримали необхідність  прийняття проекту Закону «Про житлово-комунальні послуги» (№ 1581-д) у другому читанні та в цілому, а законопроектів № 4835, №4836, №4837, №6602 в першому читанні за основу, з подальшим доопрацюванням. 
Галузь: 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)