09 / Лютий, 2022
Асоціація міст України звернулася до Прем’єр-міністра щодо необхідності затвердження нормативно-правової основи надання і розподілу міжбюджетних трансфертів у 2022 році. Для забезпечення своєчасного та прозорого порядку розподілу цих фінансових ресурсів у листі запропоновано сприяти залученню представників АМУ до підготовки відповідних проектів бюджетних програм, що стосуються органів місцевого самоврядування.
У Державному бюджеті України на 2022 рік (Закон №1928-IX) передбачено ряд бюджетних програм, що стосуються місцевого самоврядування. Для спрямування передбачених у державному бюджеті фінансових ресурсів до місцевих бюджетів необхідним є затвердження рішеннями Кабінету Міністрів України відповідних порядків та умов надання коштів або ж змін до відповідних порядків. 
Бюджетний кодекс України визначає, що порядок та умови надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, які вперше визначені законом про Державний бюджет України, затверджуються Кабінетом Міністрів України не пізніше 30 днів з дня набрання ним чинності (частини другої статті 97). 
Станом на 8 лютого 2022 року відсутні порядки надання та розподілу міжбюджетних трансфертів за такими субвенціями: 
  • на забезпечення пожежної безпеки в закладах загальної середньої освіти, 
  • на справедливу трансформацію вугільних регіонів України,
  • на створення центрів креативної економіки, 
  • на стимулювання розвитку індустріальних парків,
  • на придбання обладнання, модернізацію (проведення реконструкції та капітального ремонту) їдалень (харчоблоків) закладів середньо освіти,
  • на створення центрів культурних послуг тощо.
Також не актуалізовано існуючі порядки використання коштів міжбюджетних трансфертів за такими субвенціями:
  • на фінансування заходів соціально-економічної компенсації ризику населення, яке проживає на території зони спостереження,
  • на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій, 
  • на реалізацію проектів ремонтно-реставраційних та консерваційних робіт пам’яток культурної спадщини, що перебувають у комунальній власності тощо.
АМУ наголошує, що відсутність за деякими «новими» субвенціями та дотаціями відповідних порядків розподілу та умов надання унеможливлює планування органами місцевого самоврядування фінансового навантаження в частині подальшого співфінансування. Практика попередніх років свідчить, що несвоєчасність (зволікання) розподілу субвенцій та дотацій призводить до того, що органи місцевого самоврядування не встигають освоїти кошти трансфертів та реалізувати довготривалі капітальні інфраструктурні об’єкти, не можуть рівномірно планувати бюджети громад в частині державних трансфертів, відволікають власні фінансові ресурси на забезпечення виплати заробітної плати у сферах освіти та охорони здоров’я (делеговані повноваження), що негативно вливає на баланс бюджету, плануванні подальших видатків.
Аналітичний центр АМУ

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)