Київ, Одеса, Дніпро, Житомир, Тернопіль, Львів, Рівне, Чернівці, Полтава, Вінниця, Славутич, Кропивницький, Буча, Калуш, Опішня та Бородянка – пілотні громади, які втілюють флагманський національний проєкт «Рух без бар'єрів», що впроваджується Міністерством розвитку громад та територій України в межах ініціативи першої леді Олени Зеленської.
Реконструкція охоплюватиме 1500 об'єктів – це понад 250 багатоквартирних будинків, 30 відділень банків, 45 закладів охорони здоров'я, 70 аптек, 35 закладів освіти, понад 500 об’єктів дорожньо-транспортної мережі, 120 закладів харчування, 40 громадських будівель отримання публічних послуг, 400 закладів торгівлі та забезпечить створення близько 100 кілометрів маршрутів без бар’єрів.
Фінансування першої черги безбар’єрних маршрутів у пілотних містах відбувається за принципом 40–30–30, де:
40% – кошти державного бюджету,
30% – кошти місцевого бюджету,
30% – кошти обласного бюджету.
Територіальні громади самі визначають конкретні ділянки, що зазнають змін на безбар'єрних маршрутах.
Маршрут безбарʼєрності Києва в цьому проєкті складає 12,5 км і поєднує Головний військовий клінічний госпіталь, Майдан Незалежності та Центральний залізничний вокзал.
У Бородянці Київської області маршрут безбар'єрності охоплює 108 об’єктів з протяжністю 4,8 км, де оновлюють зупинки, освітлення, створюють інклюзивні простори, що враховують потреби людей з інвалідністю, батьків із візочками та людей літнього віку.
У Бучі Київської області з метою створення повноцінного безбар’єрного маршруту у 2025 році модернізують ділянку у 3,6 км.
На Вінниччині планують облаштувати 12 км маршруту, з яких 2,15 км пішохідна частина. На маршруті змін зазнають території біля житлових будинків, лікарні, освітніх закладів, ЦНАПу, міського суду та дорожньо-транспортна мережа.
У Дніпрі проведуть модернізацію трьох маршрутів, наразі роботи тривають на першому етапі – виконується реконструкція трамвайного маршруту міста, яким щодня користуються понад сто тисяч людей.
Борис Філатов, Голова Дніпропетровського регіонального відділення, Член Правління Асоціації міст України, Дніпровський міський голова, ініціював звернення Асоціації міст України до Прем'єр-міністра України Дениса Шмигаля про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 09 червня 2021 р. № 590 «Про затвердження Порядку виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану» щодо підвищення черговості до другої черги проведення органами казначейської служби платежів із виконання завдань та заходів зі створення безбар’єрного простору в територіальних громадах, що Уряд України підтримав 21 квітня 2025 року Постановою №476.
У Житомирі перша черга безбар’єрного маршруту передбачає комплексне оновлення багатоквартирних будинків, елементів дорожньо-транспортної мережі, а також об’єктів соціальної інфраструктури вздовж маршруту.
У Калуші Івано-Франківської області заплановано під модернізацію 6,4 км шляху.
У Кропивницькому перша черга довжиною 1,5 км пролягає до Центру підтримки ветеранів, Центру надання адміністративних послуг та дитячої міської поліклініки.
На Одещині планується створення найдовшого в Україні інклюзивного трамвайного маршруту «Північ–Південь». Крім цього, буде організований пішохідний безбар’єрний маршрут, наразі у місті модернізують у першу чергу – відрізок довжиною 3 км.
В Опішні Полтавської області триває комплексна трансформація вулиці Незалежності: облаштовуються безпечні переходи, зручні з’їзди, тротуари з тактильною плиткою.
У Полтаві планується створити безбар’єрний маршрут «Шлях Ветерана» довжиною 1,65 км із фінальною локацією – військовий шпиталь.
У Рівному перша черга маршруту протяжністю близько 4,5 км з’єднає Майдан Незалежності з ЦНАПом, Рівненською ОВА та дитячою й дорослою міськими лікарнями.
У Славутичі модернізують 2,5 км шляху, який простягається від реабілітаційного центру до кіноконцертного комплексу.
У Тернополі визначено маршрут довжиною 1,5 км,до кінця 2025 року буде впроваджено першу чергу проєкту.
У Чернівцях маршрут безбар'єрності охоплює ключову частину міста та включає тротуари, пішохідні переходи, соціальні та адміністративні об'єкти, а також місця з високою прохідністю маломобільних груп.
У Львові реалізують маршрут, який поєднає основні центри реабілітації військових та ветеранів між собою із закладами соціальної інфраструктури, протяжність маршруту – 14,4 км.
На сьогодні понад 800 громад висловили бажання приєднатися до проєкту, а до 2030 року Міністерство розвитку громад та територій України планує охопити 90% соціально значущих об'єктів країни.