12 / Вересень, 2019
12 вересня Міністерство фінансів України провело з Асоціацією міст України консультації з обговорення взаємовідносин державного бюджету з місцевими бюджетами та підходів до розрахунків міжбюджетних трансфертів на 2020 рік.
Позицію Асоціації міст України представляв Виконавчий директор АМУ Олександр Слобожан. У консультаціях взяв участь директор Департаменту фінансів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) Володимир Репік
В ході консультацій АМУ обговорила з представниками Мінфіну показники місцевих бюджетів в проєкті Державного бюджету України на 2020 рік, основні підходи до формування та удосконалення міжбюджетних трансфертів, адміністрування податків.
Асоціація міст України висловила такі основні пропозиції щодо показників державного бюджету на 2020 рік:
  1. Встановити частку зарахування до бюджетів місцевого самоврядування податку на доходи з фізичних осіб в обсязі не менше 80% для належного забезпечення виконання делегованих державою повноважень, за рахунок коштів додаткової дотації на здійснення переданих з державного бюджету видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров'я, субвенцій на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій, реалізацію заходів, спрямованих на розвиток системи охорони здоров'я у сільській місцевості, фонду державного регіонального розвитку, механізму сплати коштів пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту. Спрямувати 20% цього ресурсу до бюджету розвитку місцевих бюджетів (що забезпечить цільове використання цих коштів на оновлення інфраструктури).
  2. З метою недопущення втрат місцевих бюджетів в частині акцизного податку на пальне при відсутності компенсаторів таких втрат продовжити оподаткування акцизним податком реалізацію суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі пального.
  3. Передбачити в державному бюджеті на 2020 рік субвенцію на формування інфраструктури об'єднаних територіальних громад в розмірі 5 млрд. гривень.
  4. Списати заборгованість місцевих бюджетів перед державним бюджетом за середньостроковими позиками, які надавались виключно на виконання делегованих державою повноважень.
  5. Внести зміни до Податкового кодексу України, якими забезпечити індексацію нормативної грошової оцінки землі та майна відповідно до індексу споживчих цін за відповідний рік.
  6. Скасувати пільгу по платі за землю для платників єдиного податку, гірничодобувних підприємств для видобування корисних копалин та розробки родовищ корисних копалин.
  7. Визначити обсяг субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на фінансування заходів соціально-економічної компенсації ризику населення, яке проживає на території зони спостереження відповідно до обсягу запланованого на 2020 рік збору на соціально-економічну компенсацію ризику населення, яке проживає на території зони спостереження, за рахунок якого здійснюється фінансування заходів соціально-економічної компенсації ризику населення.
  8. З метою посилення контролю (відповідальності) за сплатою податку на доходи фізичних осіб податковими агентами, а саме підрозділами юридичних осіб незалежно від їх статусу за фактичним місцем здійснення ними діяльності, поновити норми Податкового кодексу України в частині встановлення контролю за сплатою податку з боку Державної податкової служби України.
  9. З метою збільшення надходжень місцевих податків та зборів по громадах, що розташовані на лінії зіткнення та поновлення оподаткування місцевими податками вилучити норму прикінцевих положень ПКУ, відповідно до якої вводиться пільгове оподаткування податком на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки та платою за землю, якщо об‘єкт оподаткування знаходиться на лінії зіткнення.
У сфері освіти:
  1. Освітню субвенції передбачити в розмірі 105 млрд. грн, що врахує підвищення заробітної плати педагогічним працівникам (постанова Кабінету Міністрів України від 10 липня 2019 року № 822 «Про оплату праці педагогічних, науково-педагогічних та наукових працівників закладів і установ освіти і науки» (зростання в середньому на 35%)), реальний контингент учнів, не допустить виникнення дефіциту освітньої субвенції.
  2. Додатково передбачити субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам в розмірі 14 млрд гривень як компенсаторний механізм підвищення заробітної плати педагогічним працівникам дошкільної, позашкільної, професійно-технічної освіти на виконання постанов Кабінету Міністрів України від 10 липня 2019 року № 822 «Про оплату праці педагогічних, науково-педагогічних та наукових працівників закладів і установ освіти і науки» та від 10.07.2019 року № 695 «Про внесення зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 11 січня 2018 року № 22».
  3. Внести зміни до Бюджетного кодексу України, якими передбачити фінансування професійно-технічної освіти з 2020 року з обласних бюджетів.
У сфері охорони здоров’я:
  1. Передбачити збільшення тарифу за надання медичних послуг, пов’язаних з первинною медичною допомогою, що встановлюються як капітаційна ставка за обслуговування одного пацієнта на 2020 рік не менше ніж 500 гривень з урахуванням збільшення середньої заробітної плати.
  2. Затвердити у складі закону про Державний бюджет України на 2020 рік Програму медичних гарантій та передбачити необхідний обсяг коштів для її фінансування.
  3. Передбачити у 2020 році 1,5 млрд гривень коштів у державному бюджеті на здійснення переданих державою повноважень на лікування хворих на цукровий діабет та здійснювати видатки на лікування таких хворих за окремою бюджетною програмою, розпорядниками нижчого рівня якої визначити обласні держані адміністрації.
У сфері соціального захисту:
  1. Законодавчо встановити з 2020 року та наступних років оплату з державного бюджету гарантованих державою пільг, зокрема пільг на проїзд та послуг зв'язку. Передбачити субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам на такі цілі в розмірі 6 млрд. гривень.
  2. Передбачити 2,2 млрд. гривень у державному бюджеті на погашення боргів за надані гарантовані державою пільги у 2015-2016 роках.
  3. Передбачити у державному бюджеті 2020 року кошти на сплату енергопостачальним підприємствам штрафних санкцій по рішеннях суду, які виникли внаслідок несвоєчасного перерахування субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на пільги та субсидії, в розмірі не менше 7 млрд. гривень.
  4. Підтримати територіальні громади, які хочуть стати дружніми до дітей та молоді та збільшити частку податку на доходи з фізичних осіб (ПДФО), що зараховується до бюджетів місцевого самоврядування:
  • на 1 % для територіальних громад, які визнано кандидатами на отримання статусу «Громада, дружня до дітей та молоді»;
  • на 3 % для територіальних громад, яким установлено чи підтверджено статус «Громада, дружня до дітей та молоді».
У сфері житлово-комунального господарства:
  1. Передбачити субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам на погашення різниці між фактичною вартістю теплової енергії, послуг з централізованого опалення, постачання гарячої води, централізованого водопостачання та водовідведення, постачання холодної води та водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), що вироблялися, транспортувалися та постачалися населенню, бюджетним установам і організаціям та/або іншим підприємствам теплопостачання, централізованого питного водопостачання та водовідведення, які надають такі послуги, та тарифами, що затверджувалися та/або погоджувалися органами державної влади чи місцевого самоврядування у розмірі 19 млрд. гривень (на підставі складених ОДА актів за участі надавачів послуг). Різниця в тарифах виникла протягом 2016-2019 років через рішення держави про підняття цін на природний газ, збільшення мінімальної заробітної плати без перегляду цін на послуги теплопостачання, запровадження ринку електричної енергії, скасування «нічного тарифу» на електричну енергію.
  2. Передбачити 1 млрд. гривень компенсації місцевим бюджетам на покриття збитків, пов’язаних із зростанням вартості електричної енергії на зовнішнє освітлення населених пунктів в нічний час доби.
Асоціація міст України висловлює сподівання, що пропозиції органів місцевого самоврядування будуть враховані при формуванні проєкту Державного бюджету на 2020 рік та внесенні змін до Бюджетного та Податкового кодексів.

Лист АМУ до Мінфіну щодо проєкту ДБУ на 2020 рік (завантажити

Аналітичний центр АМУ

 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)