07 / Червень, 2023

Після проведеного опитування серед громад-членів щодо проєкту Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення системи оподаткування місцевих податків і зборів в частині податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки» реєстр. № 8317 від 29.12.2022,  Асоціація міст України звернулась до Комітету з питань фінансів, податкової та митної політики з рекомендацією відхилити зазначений Законопроєкт. 

Законопроєкт № 8317 передбачає перехід до оподаткування на основі оціночної вартості об’єкту нерухомості податком на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.
Здійснене не прикладі окремих громад моделювання щодо застосування змін, передбачених Законопроєктом № 8317, показало зменшення надходжень до відповідних бюджетів місцевого самоврядування податку на нерухоме майно.

Асоціація міст України виступає проти Законопроєкту 8317 тому що:

1. Прийняття запропонованих Законопроєктом № 8317 змін призведе до зміни показників бюджетів місцевого самоврядування. З огляду на це відповідно до частини першої статті 27 Бюджетного кодексу України та частини третьої статті 91 Регламенту Верховної Ради України суб’єкт права законодавчої ініціативи зобов’язаний додати фінансово-економічне обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки). Однак до проєкту не додано необхідного обґрунтування.
У такому разі до законопроєкту мають додаватися пропозиції змін до законодавства щодо додаткових джерел надходжень місцевих бюджетів для досягнення збалансованості. Таких законодавчих ініціатив авторами Законопроєкту № 8317 не запропоновано.
Отже, запропоновані зміни спричинять зміни показників бюджетів місцевого самоврядування, але водночас не запропоновано додаткових джерел надходжень бюджетів для досягнення збалансованості у разі втрат бюджетів, спричинених змінами до законодавства.

2. В Україні оціночна вартість майна визначається лише при здійсненні правочинів (купівля-продаж нерухомого майна, отримання майна в спадщину, за договором дарування, тощо). Відповідно в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно міститься не повна інформація про власників майна. 
Законопроєкт № 8317 передбачає отримання контролюючим органом інформації з Єдиної бази даних звітів про оцінку, що безоплатно надаються відповідними органами державної реєстрації прав на нерухоме майно та Фондом державного майна, а це буде ускладненим через відсутність вихідних даних для визначення оціночної вартості майна (кількість кімнат, поверховість у будинку, рік введення в експлуатацію тощо).

3. Звернення платника до суб’єкта оціночної діяльності (у випадках незгоди із нарахуванням податку контролюючим органом), може призвести до корупційних дій при визначенні вартості об’єктів житлової та нежитлової нерухомості шляхом «штучного» її заниження, що відповідно спричинить додаткові ризики мінімізації податкових зобов’язань, як наслідок, це втрати (недонадходження) бюджетів місцевого самоврядування. 

Отже, Законопроєкт № 8317, всупереч пояснювальній записці до нього, не удосконалює систему оподаткування податку на нерухоме майно, а викликає більше питань та ускладнень. Також авторами законопроєкту не обґрунтовано належними чином вплив запропонованих змін на показники надходжень податку до бюджетів місцевого самоврядування.

Саме тому Асоціація міст України звернулась до Комітету з питань фінансів, податкової та митної політики з рекомендацією відхилити проєкт Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення системи оподаткування місцевих податків і зборів в частині податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки» реєстр. № 8317 від 29.12.2022.

 

 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)