14 / Травень, 2021

13 травня відбулося засідання робочої групи при Міністерстві освіти і науки України щодо удосконалення Формули розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами. Тема зустрічі була присвячена розгляду пропозицій органів місцевого самоврядування щодо Формули.

У зустрічі взяли участь Любомира Мандзій, заступник Міністра освіти і науки України, Світлана Даниленко, заступник Міністра освіти і науки України, Анастасія Софієнко, керівник експертної групи з питань бюджетування директорату європейської інтеграції, бюджетування та узгодження політик, Оксана Ткаченко, в.о. директора департаменту фінансування державних і загальнодержавних видатків, Андрій Бондаренко, начальник відділу освіти департаменту видатків бюджету гуманітарної сфери Міністерства фінансів України,  Ян Герчинський, експерт «SKL International», представники «Інституту освітньої аналітики», фахівці органів управління освітою місцевого самоврядування. Також до засідання долучилися представники окремих громад, які представили пропозиції щодо Формули: Долинська міська громада - Алла Шевченко, заступник міського голови, Олицька селищна громада - Анна Мовяк, фахівець відділу освіти.
Від Асоціації міст України на заході виступила аналітик з питань освіти Тетяна Куценко, яка представила результати проведеного на початку року опитування органів місцевого самоврядування щодо пропозицій до освітньої Формули.
Аналітик АМУ розповіла, що близько 40% опитаних громад зазначили прогнозований дефіцит освітньої субвенції у 2021 році та роз'яснила, до чого призводить недостатній обсяг освітньої субвенції:
  • запроваджується негативна практика «безкоштовних замін» або уроків, з яких «відпустили» учнів, що призводить до погіршення якості освіти. Важливо уточнити, що однією з об’єктивних причин тимчасової відсутності педагогічних працівників є обов’язкове щорічне підвищення кваліфікації вчителів, яке не враховується до уваги в розрахунках освітньої субвенції;
  • для учнів початкової школи вкрай не вистачає груп подовженого дня. Така нагальна потреба пов’язана з запобіганням бездоглядності учнів молодшого шкільного віку. Особливо актуальним це постає для сільської місцевості, де успішно пройшла оптимізація мережі закладів освіти і учні молодших класів підвозяться до закладу шкільним автобусом, зважаючи на значну відстань від школи до дому. Через різницю в режимі навчання молодшої і старшої школи (навчальний день в початковій школі закінчується найпізніше о 12.30, а в старшій – близько 15.10) для безпечного й продуктивного перебування дитини у школі до моменту підвезення шкільним автобусом необхідно організовувати групи подовженого дня. Хоча для міських громад питання достатньої чисельності груп подовженого дня теж є важливим;
  • видатки на забезпечення індивідуальної форми освіти лягають на місцеві бюджети, що складає в межах 3-5% річного фонду заробітної плати;
  • передбачені надбавки педагогічним працівникам виплачуються лише мінімального розміру, що не сприяє підвищенню соціального статусу вчителів.
Тетяна Куценко зазначила, що враховуючи різну спроможність громад, а також обмеженість місцевих бюджетів, коштів для розвитку освітньої сфери наразі явно бракує. Також вона обґрунтувала необхідність внесення змін до Формули та представила відповідні пропозиції АМУ:
- передбачити окремі показники:
  • для вихователів груп подовженого дня;
  • для педагогічного патронажу;
  • для заміни тимчасово відсутніх педагогічних працівників;
  • передбачити показники на утримання пансіонів при ліцеях.
- збільшити коефіцієнти:
  • поділу класу на групи при вивченні окремих предметів та розрахунку;
  • на утримання іншого педагогічного персоналу (окрім учителів).
- зменшити РНК (розрахункова наповнюваність класів), зокрема, застосовувати окремі коефіцієнти для розрахунку середньої наповнюваності класів шкіл, які розташовані в сільських населених пунктах міських територіальних громад.
Крім того, АМУ має пропозиції щодо внесення до Формули показників, які стосуються забезпечення функціонування закладу освіти:
  • на непедагогічних працівників;
  • на харчування пільгових категорій дітей (особливо це стосується громад, що розташовані поблизу лінії розмежування з тимчасово окупованими територіями Донецької та Луганської областей);
  • на енергоносії.
Асоціація міст України відстоює позицію, що визначення обсягів освітньої субвенції в держбюджеті має відбуватися:
  • на чітких правових підставах: а) на основі Формули, затвердженої до прийняття держбюджету; б) у Формулі необхідно врахувати усі нормативно-правові акти, які регулюють процес надання освіти, щоб забезпечити їх виконання на базовому рівні;
  • за Формулою, яка дозволяє забезпечити потреби освітньої галузі громад в повному обсязі (забезпечення повної загальної середньої освіти не повинно залежати від спроможності громад), а також надає можливість підтримати мережу закладів освіти, що знаходиться в стані оптимізації;
  • з врахуванням особливостей різних типів громад, що утворилися у 2020 році у зв’язку із новим адміністративно-територіальним устроєм (необхідні нові статистичні дані для визначення щільності учнів, інтервалів для різних коефіцієнтів тощо);
На завершення виступу аналітик АМУ наголосила, що збільшувати РНК, особливо в умовах пандемії, є невиправданим кроком. Коефіцієнти коригування для обрахунку розрахункової наповнюваності класів, які введені до Формули для наближення РНК до ФНК (фактичної наповнюваності класів), можуть працювати лише для підтримки громади, але ніяк не для того, щоб відбирати залишки субвенції, що утворилися внаслідок цілеспрямованої роботи по оптимізації мережі закладів освіти.
Представники міських, сільських і селищних громад розповіли про проблеми в освіті, що виникли внаслідок дефіциту освітньої субвенції, та поділилися баченням щодо їх розв'язання через коригування Формули та внесення до неї відповідних змін.
Модератор зустрічі Анастасія Софієнко, підсумовуючи висловлені у ході робочої групи пропозиції, запевнила, що Міносвіти розгляне їх та зробить усе можливе для того, щоб оновлена Формула діяла справедливо. Разом з тим, вона нагадала, що для більш ефективного використання коштів громади мають працювати над створенням оптимальної мережі закладів освіти.
► Презентація «Пропозиції Асоціації міст України щодо вдосконалення Формули розподілу освітньої субвенції» (переглянути)
 
Галузь: 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)