15 / Грудень, 2021
Міністерство фінансів України неодноразово публічно наголошувало, що сума залишків освітньої субвенції зростає щомісячно. Так, 6 грудня Мінфін на своєму сайті опублікував інформацію, що станом на 1 листопада на рахунках місцевих бюджетів акумульовано 6 809,7 млн грн невикористаних залишків коштів освітньої субвенції. Також у публікації зазначається, що обсяг залишків збільшився, порівняно з початком року, на майже 1,5 млрд грн та вказується причина накопичення залишків – повільне прийняття рішень місцевими органами влади щодо використання цих коштів на потреби закладів освіти як на оновлення матеріально-технічної бази закладів освіти, так і на виплату заробітної плати педагогічним працівникам.
Асоціація міст України вважає, що така інформація завдає репутаційної шкоди органам місцевого самоврядування та формує негативне ставлення і недовіру громадян до спроможності громад здійснювати ефективне управління освітою на місцях, ставить під сумнів доцільність реформи децентралізації в цілому. Тим більше, у повідомленні Мінфіну подається не об'єктивна інформація, зокрема:
► у структурі залишків, оприлюднених  Мінфіном, лише частина перебувають у бюджетах міських, сільських та селищних територіальних громад (близько 5,6 млрд грн.), а решта – на рахунках обласних бюджетів;
► не усі ці кошти дійсно є залишками, оскільки згідно з частиною четвертою статті 103-2 Бюджетного кодексу України залишки коштів за освітньою субвенцією утворюються на кінець бюджетного періоду, тому економія коштів освітньої субвенції поточного бюджетного періоду не може вважатись залишками освітньої субвенції у поточному бюджетному періоді. Залишками ці кошти стануть лише в наступному бюджетному періоді, якщо не будуть витрачені ще в поточному році, і тоді зможуть бути використані як на заробітну плату, так і на покращення матеріально-технічної бази закладів. Зважаючи на зазначене громади не розглядають поточне накопичення коштів освітньої субвенції впродовж року як залишки освітньої субвенції;
► залишки освітньої субвенції  накопичувались з 2015 року, ще до впровадження нового адміністративно-територіального устрою, тобто органи місцевого самоврядування, утворені у 2020 році, не накопичували їх, а отримали «у спадок» від районів;
► щороку до суми залишків додавались кошти резерву освітньої субвенції, які розподілялись розпорядженнями Кабміну наприкінці року і мали визначене цільове призначення (оснащення закладів загальної середньої освіти засобами навчання, придбання шкільних автобусів, забезпечення належних санітарно-гігієнічних умов у приміщеннях закладів тощо), а відтак не могли бути використані на заробітну плату педагогам;
► частина залишків освітньої субвенції – це кошти, що не використані на  оплату праці педагогічних працівників інклюзивно-ресурсних центрів. Розподіл цих коштів між бюджетами територіальних громад здійснюють облдержадміністрації, тому некоректним є віднесення цих коштів до залишків бюджетів сільських, селищних, міських територіальних громад. А економія їх виникає у зв’язку із проблемою відсутності достатної кількості відповідних кадрів і, як наслідок, наявності вакансій в ІРЦ.
 
Асоціація міст України просить Міністерство фінансів роз’яснити методику щомісячного обрахунку обсягу залишків освітньої субвенції та надати структуру формування обсягу залишків освітньої субвенції за громадами.

 Нагадаємо, наявність залишків освітньої субвенції передбачена формульним розподілом як мотивація і стимул для громад до оптимізації мережі закладів освіти. Відповідно до норм чинного законодавства державою гарантовано громадам право на використання залишків у наступних роках з урахуванням цільового призначення та на оновлення матеріально-технічної бази закладів. 

 
Галузь: 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)