Представники Державної служби якості освіти України обговорили з понад 500 фахівцями муніципалітетів з усіх регіонів України шляхи підвищення ефективності органів місцевого самоврядування у реалізації освітньої політики під час діалогового заходу, проведеного Асоціацією міст України 15 грудня 2025 року.
Участь у дискусії взяли:
Іван Юрійчук, Заступник Голови Державної служби якості освіти України з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації,
Юрій Вергун, Начальник управління інституційного аудиту Державної служби якості освіти України,
Надія Когут, Начальниця відділу освіти Пустомитівської міської ради Львівської області,
Катерина Прус, Директорка Інклюзивно-ресурсного центру Пустомитівської міської ради Львівської області,
Інна Пушко, Директорка Центру професійного розвитку педагогічних працівників Солонянської селищної ради Дніпропетровської області.

Олександр Слобожан, Виконавчий директор Асоціації міст України, відкрив захід і наголосив на ключовій ролі місцевого самоврядування у реалізації державної освітньої політики:
«Освіта для громад — це не лише виконання делегованих державою повноважень. Це фундамент людського капіталу, основа соціальної стійкості та чинник майбутнього розвитку територій і країни в цілому. Саме тому якість управлінських рішень у сфері освіти, які ухвалюються на місцевому рівні, безпосередньо впливає на спроможність громад сьогодні й на їх перспективи у післявоєнній відбудові».
Іван Юрійчук розкрив основні аналітичні інструменти, що пропонує Державна служба якості освіти України органам місцевого самоврядування для ухвалення управлінських рішень у громадах:
«Саме моніторингові дослідження, аналіз роботи органів управління освітою та інституційний аудит формують доказову основу для громад, які прагнуть системно розвивати освіту та підвищувати її якість. Робота з фактами, врахування тенденцій і правильне визначення пріоритетів дозволяють уникати втрати часу на спроби й помилки».

Юрій Вергун поінформував учасників заходу про типові недоліки та порушення у сфері освіти, виявлені під час аналізу діяльності місцевих органів управління освітою. Серед найбільш поширених проблем він відзначив перевищення повноважень, що створює ризики обмеження автономії закладів освіти, формальний підхід до стратегічного планування їх розвитку, неналежний облік дітей, порушення в організації підвезення учнів, а також проблеми із забезпеченням інклюзивного навчання та безбар’єрного освітнього середовища.
Начальник управління інституційного аудиту Державної служби якості освіти України наголосив, що значної частини таких проблем можна уникнути за умови врахування узагальнених висновків Державної служби якості освіти України, які публікуються щорічно.
Представники територіальних громад поділилися прикладами ефективної міжмуніципальної співпраці:

Надія Когут і
Катерина Прус
презентували досвід міжмуніципальної моделі надання інклюзивної освіти;

Інна Пушко представила модель професійного розвитку педагогічних працівників через співпрацю територіальних громад.

Михайло Гончар, експерт з питань освіти Асоціації міст України, модерував захід і підсумовуючи зазначив, що за результатами діалогового заходу протягом наступного року буде проведено системну роботу за такими напрямами:
- актуалізація положення про облік дітей дошкільного та шкільного віку з урахуванням реальних умов і викликів, з якими стикаються територіальні громади на місцях;
- напрацювання проєкту модельного положення органу управління освітою територіальної громади, яке враховуватиме основні повноваження у сфері освіти, визначені чинним законодавством;
- розроблення можливого алгоритму дій щодо реалізації органами управління освітою функцій уповноваженого органу засновника закладів освіти;
- проведення тренінгу з основ напрацювання стратегій розвитку закладів освіти.

Учасники заходу обговорили результати моніторингу діяльності органів місцевого самоврядування у сфері управління освітою, проведеного Державною службою якості освіти України у 2025 році, а також напрацювали спільні підходи до підвищення якості освітнього менеджменту в територіальних громадах.


