13 / Березень, 2022
Правовий режим воєнного стану вніс ряд коректив у діяльність місцевого самоврядування, зокрема щодо надання адміністративних послуг.  Набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 06.03.2022 №209 «Деякі питання державної реєстрації в умовах воєнного стану та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 р. № 164».
 
Основною метою цього акту є забезпечення в умовах воєнного стану захисту прав держави, фізичних та юридичних осіб стосовно державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
Концепція постанови полягає у забезпеченні балансу між потребою захисту відомостей реєстрів від несанкціонованої зміни та потребою проведення в умовах війни нагальних реєстраційних дій.
 
Основні положення постанови передбачають:
- проведення державної реєстрації виключно особами, внесеними до переліку, затвердженого Мін’юстом. Відповідний наказ Мін’юсту визначатиме обмеження за різними критеріями, з урахуванням яких відповідний реєстратор матиме право проводити державну реєстрацію;
- право посадових осіб Міністерства юстиції, його територіальних органів, внесених до згаданого переліку, реєструвати не лише громадські формування, а й інші види юридичних осіб;
- невідкладну державну реєстрацію у разі подання належних документів у повному обсязі та спрощений порядок повідомлення заявника про недоліки у поданих ним документах;
- проведення державної реєстрації незалежно від місцезнаходження юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, місцезнаходження нерухомого майна (якщо перелік не передбачає обмежень щодо територіальності);
- звільнення від сплати адміністративного збору благодійних організацій, громадських об’єднань, предметом діяльності яких є надання допомоги Збройним Силам, іншим військовим формуванням, правоохоронним (спеціальним) органам, органам цивільного захисту, добровольчим формуванням територіальних громад, іншим особам, які забезпечують національну безпеку і оборону, відсіч і стримування збройної агресії іноземної держави, а також особам, які постраждали чи можуть постраждати від такої збройної агресії;
- спрощення процедури подачі документів для державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (можна використовувати електронну пошту або інші засоби зв’язку);
- можливість засвідчення справжності підпису, виконаного у присутності реєстратора, на документах для державної реєстрації юридичних осіб;
- можливість підтвердження сплати адміністративного збору скрінкопією платіжного документа.
 
Наразі не планується відновлення функціонування Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
 
Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань в умовах війни буде працювати у першу чергу для проведення невідкладних та важливих реєстраційних дій, зокрема реєстрації зміни керівника юридичної особи у зв’язку з його смертю, створення благодійних організацій, громадських об’єднань, предметом діяльності яких є надання допомоги Збройним Силам, іншим військовим формуванням, правоохоронним (спеціальним) органам, органам цивільного захисту, добровольчим формуванням територіальних громад, іншим особам, які забезпечують національну безпеку і оборону, відсіч і стримування збройної агресії іноземної держави, а також особам, які постраждали чи можуть постраждати від такої збройної агресії тощо.
Також дана постанова містить зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 р. № 164 "Деякі питання нотаріату в умовах воєнного стану". Так, вводиться норма, що на час дії воєнного стану перебіг строку для прийняття спадщини зупиняється.
 
Тривають організаційні та технічні заходи щодо практичного впровадження постанови. Діятиме вона до закінчення чи скасування воєнного стану.

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)