06 / Грудень, 2021
2 грудня Верховна Рада прийняла Державний бюджет України на 2022 рік (законопроєкт № 6000). Асоціація міст України пропонує аналіз прийнятого проєкту Держбюджету-2022 в частині фінансового забезпечення освіти.
Збільшено такі субвенції:
►Освітня субвенція – 108 млрд грн, на 8,4 млрд грн (на 8,4%) більше, ніж у минулому році;
►Субвенція «Спроможна школа»  1,4 млрд грн, на 300 млн грн більше; 
►Субвенція на створення навчально-практичних центрів сучасної професійно-технічної освіти – 250 млн грн, на 100 млн грн більше;
►Субвенції «Нова українська школа» – 1,6 млрд грн, на 200 млн грн більше.
Завдяки активній позиції АМУ передбачено дві нові субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам:
►на реалізацію реформи шкільного харчування – 1,5 млрд грн;
►на пожежну безпеку – 1,5 млрд грн.
Для розподілу коштів субвенції на забезпечення пожежної безпеки (код 2211300) Міносвіти створює комісію, до складу якою включаються представники, члени Парламентських Комітетів з питань бюджету та з питань освіти, науки та інновацій.
На рівні минулого року у 2022 році заплановано:
►субвенцію на надання підтримки особам з особливими освітніми потребами – 504 млн грн.
Зменшено додаткову дотацію з державного бюджету на:
здійснення переданих з державного бюджету видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров'я – 2,95 млрд грн, на 2,9 млрд грн менше.
Детальніше щодо освітньої субвенції на 2022 рік:
  • загальний обсяг освітньої субвенції на 2022 рік від першого до другого читання проекту Держбюджету-22 не змінився;
  • для більшості громад, а саме для 1171 громади, обсяг освітньої субвенції порівняно з минулим роком зріс в цілому на 7, 6 млрд грн, разом з тим, для 267 громад – знизився на 400 млн грн;
  • для громад 4 областей (Закарпатської, Івано-Франківської, Львівської, Чернівецької) до другого читання розміри освітньої субвенції зросли на 83 млн грн, для громад решти областей зменшились на понад 800 млн грн;
  • у формулі освітньої субвенції до другого читання були уточнені дані чисельності учнів на 2021/22 навчальний рік (станом на 5 вересня 2021 року). Порівняно з минулим роком чисельність учнів у закладах загальної середньої освіти зросла на маже на 14 тис. і становить близько 4,1 млн осіб;
  • кількість розрахункових класів зменшилась порівняно з минулим роком майже на 3 тис. і складає трохи більше, ніж 204 тис. класів, що більше на 4 тис., ніж фактично діючих (згідно з даними ДІСО);
  • кількість ставок педагогічного персоналу, на які розрахована освітня субвенція-22, включаючи керівників закладів освіти, вчителів, які ведуть уроки, іншого педагогічного персоналу та асистентів учителя, складає більше ніж 460 тис. ставок;
  • обсяг частки субвенції, що спрямовується на заробітну плату асистенту вчителя в інклюзивних класах, збільшено більше ніж на 1 млн грн, при цьому кількість інклюзивних класів, що обраховуються у формулі освітньої субвенції зросла на майже 5,5 тис.
Разом з тим, АМУ змушена вкотре наголосити, що освітня субвенція на наступний рік розподілена між бюджетами громад без внесення змін до діючої Формули. Зважаючи на принципи прозорості й прогнозованості бюджетних процесів, затверджувати Формулу, за якою розподіляють кошти освітньої субвенції з державного бюджету бюджетам громад, необхідно до прийняття Держбюджету, а не після того, як обсяг субвенції уже визначено.
Для багатьох громад, які надавали АМУ інформацію про дефіцит освітньої субвенції у 2021 році, в 2022 році обсяг освітньої субвенції збільшено: зокрема для Луцької, Краматорської, Житомирської, Бердичівської, Ужгородської, Бердянської, Енергодарської, Коломийської, Калуської, Долинської, Рогатинської, Сєвєродонецької, Золочівської, Білгород-Дністровської, Лубенської, Миргородської, Полтавської, Вараської, Харківської, Херсонської, Городнянської міської територіальної громади та  Верховинської селищної територіальної громади.
 
Нагадаємо, що АМУ щороку збирає інформацію про дефіцит освітньої субвенції та надсилає Прем’єр-міністру України разом з аналітичними матеріалами лист про необхідність передбачити додаткові кошти для фінансування потреб органів місцевого самоврядування в частині виплати заробітної плати педагогічним працівникам в належному розмірі відповідно до чинних нормативно-правових актів.
 
Детальніше з розрахунками освітньої субвенції для кожної громади можна ознайомитись за посиланням.
 

 

Галузь: 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)