17 / Січень, 2019

Учора, 16 січня 2019 року, відбулось чергове засідання Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти під головуванням Першого заступника голови Комітету Олександра Співаковського. На засіданні були присутні народні депутати України - члени Комітету, Володимир Литвин, Тарас Кремінь, Іван Кириленко, Ірина Констанкевич, Перший заступник Міністра освіти і науки України Павло Хобзей, заступник Міністра економічного розвитку і торгівлі України Юрій Бровченко, генеральний директор директорату вищої освіти і освіти дорослих Міністерства освіти і науки України Олег Шаров та інші представники освітянської і наукової спільноти, профспілкових та громадських організацій, а також експертного середовища. Від АМУ участь у засіданні брала аналітик з питань освіти Людмила Мозгова. Всього були присутні понад 70 учасників.

 

На порядок денний засідання було винесено дев’ять питань, одне з яких стосується діяльності міст-обласних центрів.

Про формування регіонального замовлення на підготовку кадрів закладами професійної (професійно-технічної) освіти міста Дніпра

За інформацією Дніпропетровської обласної державної адміністрації (лист від 27.09.2018 № 31-3717/0/2-18) у квітні 2018 року із залученням представників різних структурних підрозділів облдержадміністрації, профспілок, обласної ради, об’єднань громадян, міської ради м. Дніпро, роботодавців було сформовано проект регіонального замовлення на 2018 рік на підготовку фахівців та робітничих кадрів у закладах професійної (професійно-технічної) освіти, що розташовані на території м. Дніпро, обсягом 2999 осіб. Проект регіонального замовлення розглянуто 24.07.2018р. на засіданні Ради професійно-технічної освіти та подано на погодження до Дніпровської міської ради. Проте, Дніпровська міська рада наполягала на зменшенні регіонального замовлення до 1065 осіб, орієнтуючись лише на потреби комунальних підприємств міста у робітничих кадрах. При чому при розподілі вищезазначеного регіонального замовлення на підготовку кадрів 8 закладам професійно-технічної освіти із 13-и, що розташовані в місті Дніпро, зовсім не було доведено регіонального замовлення.

На спільній нараді департаменту освіти і науки Дніпропетровської облдержадміністрації та департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради, яка відбулася 02.08.2018 р., з метою виконання статті 53 Конституції України (право громадян на здобуття професійно-технічної освіти відповідно до їх покликань, інтересів та здібностей) було досягнуто рішення щодо невеликого збільшення регіонального замовлення в обсязі 1752 особи проти сформованого у квітні - в обсязі  2999 осіб, що майже вдвічі менше. Це стало причиною винесення питання на розгляд Комітету.

За останніми статистичними даними із 745 закладів професійної (професійно-технічної) освіти 199 (27%) розташовані в 22 містах-обласних центрах. Решта закладів професійно-технічної освіти також переважно розташовані в містах, за невеликим виключенням закладів освіти, які мають аграрне спрямування. Для підтвердження цього можна навести такі цифри: у 2016 році, крім вищевказаних 199, ще 204 заклади професійно-технічної освіти були передані на фінансування містам обласного значення (крім обласних центрів), згодом це рішення було визнано помилковим і ці заклади освіти у 2017 році були передані на фінансування з обласних бюджетів. Тобто, на сьогодні більше половини закладів професійно-технічної освіти розташовані у великих містах обласного значення.

Комітет зауважив, що після передачі фінансування закладів професійно-технічної освіти містам обласного значення-обласним центрам у окремих міських рад стало формуватися бачення, що потрібно фінансувати лише видатки на освіту членів міської громади, тобто жителів міста, і лише для потреб комунальних підприємств. Але, як правило, міських жителів у контингенті учнів закладів професійно-технічної освіти лише близько третини.

Олександр Співаковський наголосив, що «Фінансування професійно-технічної освіти окремі представники місцевої влади вважають зайвим тягарем, видатки на яку всіляко намагаються скоротити. Такі дії органів місцевого самоврядування призводять до загострення ситуації в державі, на яку звертають увагу представники реального сектору економіки, стосовно нестачі робітничих кадрів для забезпечення розвитку економіки. Це може стати серйозною загрозою національній безпеці країни».

 

Поряд з тим члени Комітету дійшли згоди, що система управління закладами професійної (професійно-технічної) освіти залишається до кінця неврегульованою, підзаконні нормативні акти мають узагальнений обтічний характер, положення яких трактуються неоднозначно.

Комітет турбує, що з часу прийняття Закону України «Про освіту» пройшло півтора року, але Кабінетом Міністрів України до цих пір не схвалена презентована Урядом Концепція реалізації державної політики у сфері професійної освіти «Сучасна професійна освіта» на період до 2027 року, не внесений на розгляд Верховної Ради України проект Закону України «Про професійну (професійно-технічну) освіту». Це ті стратегічні документи, які могли б унормувати правові, організаційні, фінансові та інші аспекти діяльності системи професійної (професійно-технічної) освіти та які спонукали б до розроблення відповідних механізмів у підзаконних актах.

Враховуючи вищезазначене та пропозиції учасників засідання, Комітет вирішив:

1. Рекомендувати Верховній Раді України:

Прискорити розгляд проектів Законів України, внесених Кабінетом Міністрів України, для подальшого врегулювання формування регіонального замовлення:

- «Про внесення змін до Закону України «Про формування та розміщення державного замовлення на підготовку фахівців, наукових, науково-педагогічних та робітничих кадрів, підвищення кваліфікації та перепідготовку кадрів» (реєстр. № 8269 від 13.04.2018);

- «Про внесення змін до деяких законів України щодо регіонального замовлення на підготовку фахівців та робітничих кадрів» (реєстр. № 5547 від 16.12.2016 р.)

2. Рекомендувати Комітету з питань науки і освіти:

Внести в порядку законодавчої ініціативи проект Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо фінансування регіонального замовлення на підготовку фахівців та робітничих кадрів за рахунок видатків, що здійснюються з обласних бюджетів».

3. Рекомендувати Кабінету Міністрів України

3.1. Прискорити внесення до Верховної Ради України проекту Закону України «Про професійну (професійно-технічну) освіту».

3.2. Внести зміни до методичних рекомендацій щодо формування регіонального замовлення на підготовку фахівців та робітничих кадрів, схвалених Розпорядженням КМУ від 14 грудня 2016 р. № 994-р, з метою його удосконалення, зокрема, щодо порядку формування, строків та механізмуфінансування такого замовлення міськими радами міст обласного значення шляхом міжбюджетних трансфертів з міського бюджету (міста обласного значення-обласного центру) обласному бюджету.

3.3. Внести зміни до розпорядження Кабінету Міністрів України від 25 жовтня 2017 р. № 831-р «Питання управління державними закладами професійної (професійно-технічної) освіти, підпорядкованими Міністерству освіти і науки» з метою приведення його у відповідність до статті 66 Закону України «Про освіту» стосовно повноваження органів місцевого самоврядування, Верховної Ради Автономної Республіки Крим.

3.4. Розробити та впровадити методику фінансування закладів професійної (професійно-технічної) освіти з визначенням вартості підготовки одного учня за кожною професією та рівнем кваліфікації, загального контингенту та інших впливових показників.

3.5. Розглянути необхідність визначення у бюджеті та податковій базі конкретних джерел надходжень коштів на фінансування закладів професійної (професійно-технічної) освіти.

3.6. З наступного бюджетного періоду запровадити субвенцію на підготовку кадрів у закладах професійної (професійно-технічної) освіти для врегулювання проблемних питань забезпечення виконання статті 53 Конституції України щодо державної гарантії доступності і безоплатності професійно-технічної освіти.

3.7. До остаточного врегулювання системи управління закладами професійної (професійно-технічної) освіти України, з 1 липня 2019 року на базі кількох визначених регіонів запровадити пілотний проект по поверненню управлінських функцій з рівня міста-обласного центру на обласний рівень, із забезпеченням фінансування регіонального замовлення для потреб міста з міського бюджету.

3.8. Вирішити питання щодо фінансування усіх прийнятих у 2018 році  учнів закладами професійно-технічної освіти міста Дніпра.

4. Місцевим органам державної виконавчої влади, органам місцевого самоврядування

Не допускати звуження конституційних прав громадян на професійну (професійно-технічну) освіту щодо гарантій її доступності і безоплатності.

Отже, розглядається можливість передачі функцій і управління, і фінансування закладів професійної (професійно-технічної) освіти виключно на обласний рівень, у той же час міста-обласні центри будуть здійснювати оплату навчання лише тих здобувачів освіти, які проживають на їх території.

Нагадуємо, що Асоціація міст України раніше здійснила аналіз стану та перспектив фінансування закладів професійної освіти. Таким чином рішення Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти відповідає позиції АМУ.

Аналітичний центр АМУ

Галузь: 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)