Близько 300 представників органів місцевого самоврядування та закладів освіти долучилися до вебінару «Шкільний громадський бюджет: від базової до інклюзивної моделі участі», який провела Асоціація міст України 14 листопада 2025 року.
Метою заходу було ознайомлення учасників з інструментом відкритого врядування – шкільним громадським бюджетом.
Під час вебінару учасники:
- ознайомилися з методологією, основними етапами та ключовими перевагами впровадження шкільного громадського бюджету у громадах;
- поділилися досвідом громад, які вже впровадили шкільний громадський бюджет, в тому числі – інклюзивний;
- отримали відповіді на питання, що виникали в процесі впровадження цього інструменту.
Дарина Соколова, менеджерка проєкту Ради Європи «Посилення багаторівневого врядування та місцевої демократії для підтримки відновлення України», зазначила, що Рада Європи у своїх рекомендаціях відкрито визнає потенціал дітей та молоді для сталого розвитку громад та підтримує впровадження шкільного громадського бюджету з 2019 року.
«Шкільний громадський бюджет – це не про гроші. Це механізм, завдяки якому діти вчаться домовлятися, брати відповідальність, довіряти, розвивати навички проєктного менеджменту та бачити результати своїх рішень. Це інвестиція в майбутнє громади та її розвиток», – підкреслила менеджерка проєкту Ради Європи.
Олексій Коваленко, експерт проєкту Ради Європи «Посилення багаторівневого врядування та місцевої демократії для підтримки відновлення України», керівник ГО «Форум розвитку громадянського суспільства», доктор філософії, виступив з презентацією на тему: «Інклюзивний шкільний громадський бюджет», зазначивши наступне:
«Головною ідеєю шкільного громадського бюджету є виховання активного і впливового українця і українки, які розуміють потреби та розвивають навички впливу на прийняття рішень у своєму середовищі, в своєму освітньому закладі, і відповідно – зможуть реалізувати здобуті навички вже у своєму дорослому житті».
Досвід впровадження шкільного громадського бюджету в громадах представили:
Оксана Деркач, депутатка Полтавської міської ради, членкиня Конгресу місцевих та регіональних влад Ради Європи, зазначила, що у жовтні 2025 року на сесії Конгресу Ради Європи була затверджена в новій редакції Європейська хартія участі молоді в місцевому та регіональному розвитку, один із принципів якої – рівний доступ до участі. Депутатка Полтавської міської ради поділилася особливостями впровадження шкільного громадського бюджету участі та акцентувала увагу на наступному:
«Для запровадження шкільного бюджету участі важливими є наявність політичної волі, наявність особи – ініціатора, лобіста та мотиватора для запуску ініціативи, а також наявність коштів місцевого бюджету, які мають бути реальними для отримання гарних результатів. Шкільний громадський бюджет включає не тільки можливість дітей впливати на розподіл коштів, а містить освітній аспект, активізує та об’єднує людей. Для успішного його впровадження важливими є також комунікація та прозорість».
Оксана Різник, начальниця відділу освіти Шполянської міської ради Черкаської області, розповіла про запровадження шкільного громадського бюджету вперше у 6 закладах освіти, розподіл фінансів та ризики при закупівлі товарів, співпрацю і діалогові зустрічі всіх дотичних структурних підрозділів для успішної реалізації проєктів, звітування та моніторинг, а також зазначила:
«Шкільний громадський бюджет – це дійсно не про гроші. Це про згуртованість, перспективи, про навчання та реалізацію знань з фінансової грамотності та підприємництва. Завдяки проєкту ми збагатилися всі – духовно та енергетично, відчули себе єдиною дружньою командою».
Тетяна Балаушко, головна спеціалістка управління освіти і науки Звягельської міської ради Житомирської області, поділилася досвідом 2-х річного впровадження шкільного громадського бюджету у громаді, зокрема щодо проведених навчальних тренінгів для учасників. Вона розповіла про виклики та шляхи вирішення проблемних питань, з якими зіткнулися в процесі реалізації проєктів, а також адаптацію до впровадження інклюзивного шкільного бюджету.
«Сьогоднішня школа – це не лише парти та дошки. Це простір, де формується особистість – людина, яка завтра братиме участь у відбудові і розвитку нашої держави, і якщо ми хочемо бачити в майбутньому активних і свідомих громадян, ми маємо дати їм інструменти для тренувань вже сьогодні. Дайте своїм учням можливість мріяти про зміни, створювати їх власноруч, впроваджуючи шкільний громадський бюджет, робіть свою громаду по-справжньому сучасною та демократичною», – закликала головна спеціалістка управління освіти і науки.
Євгеній Бесараб, директор Сигнаївського ліцею Шполянської міської ради Черкаської області, у своєму виступі звернув увагу на особливості формування конкурсної комісії та важливості зацікавлення дітей і вчителів для залучення до участі, зокрема за допомогою гри DIY4Change – української інновації, що поєднує цифрові інструменти та стандарти ЄС і Ради Європи для громадської участі та доброго врядування:
«Шкільний громадський бюджет – це дійсно демократія, коли учні самі голосують та отримують результат. Найбільшим плюсом у реалізації шкільного громадського бюджету є те, що сьогодні діти підходять і запитують про те, коли почнеться новий шкільний громадський бюджет та повідомляють про наявність нових ідей та проєктів».
Лілія Водопʼянова, директорка ЗЗСО «Микільська-на-Дніпрі гімназія» Солонянської селищної ради Дніпропетровської області, розповіла про особливості впровадження ШГБ у 13 закладах освіти Солонянської громади. Також директорка ЗЗСО «Микільська-на-Дніпрі гімназія» акцентувала увагу на етапі промоції учнями власних проєктів, важливості звітування та відзначення всіх дітей, що подавали проєкти. Доповідачка поділилася з учасниками вебінару інфографікою щодо етапів впровадження шкільного громадського бюджету, яка була розроблена для зручності та максимального інформування школярів.
«Запровадження громадського бюджету у школі – це інвестиція у відповідальне громадське майбутнє», – додала представниця Солонянської громади.
Ірина Гончаренко, експертка Асоціації міст України з питань відкритого урядування та адміністративних послуг, модерувала захід.
Доповідачі надали відповіді на питання учасників вебінару, а також закликали активніше долучатися до запровадження шкільного громадського бюджету в громадах, адже після започаткування цього інструменту відкритого врядування рівень зацікавленості учасників (школярів, освітян та місцевої влади) значно зростає – приєднуються нові заклади освіти, долучаються підприємці, а депутати активніше підтримують виділення коштів з бюджету громади на шкільні громадські проекти.
Захід проведено Асоціацією міст України в межах реалізації проєкту «Сприяння розбудові стійких, інклюзивних та підзвітних органів місцевого самоврядування для підтримки відновлення України», який є складовою проєкту Ради Європи «Посилення багаторівневого врядування та місцевої демократії для підтримки відновлення України» та фінансується Радою Європи.


