18 / Листопад, 2022
«Місцеві громади впоралися із своїми обов’язками та зробили значний вклад у те, що Україна не просто втрималася від підступного удару, а й перейшла до контрнаступу та звільнила значну кількість своїх територій. Більш того, наші міста, села та селища робили це в умовах гострого дефіциту грошових коштів, що додає їм лише честі» - саме така оцінка діям місцевого самоврядування  з початку повномаштабної агресії в статті Дмитра Шварца на сайті Інформаційного Агенства УНІАН.
В статті здійснюється аналіз Держбюджету на 2023 рік з метою зрозуміти, як та за рахунок чого будуть функціонувати органи місцевого самоврядування, які в результаті децентралізації стали основними надавачами послуг українцям. 
 
Асоціація міст України надавала інформацію щодо місцевих бюджетів у Держбюджеті 2023, журналісти підкреслюють зазначені моменти, які впливатимуть на кожного мешканця кожної громади в наступному році.
Прогнозний обсяг фінансового ресурсу місцевих бюджетів України на 2023 рік становить 605,1 млрд гривень. З них власні доходи мають скласти 420,9 млрд гривень, а ще 184,2 млрд гривень мають надійти від держави у вигляді міжбюджетних трансфертів.
Ці цифри майже не відрізняються від показників поточного року, тому необхідно зрозуміти, як місцевій владі функціонувати в умовах триваючої руйнівної війни та високої інфляції, яка, за прогнозами Мінфіну, у 2023 році складе 28 відсотків.
Саме тому стає зрозумілою позиція представників місцевих громад, які вже висловили свої зауваження стосовно підходу державних мужів до вирішення ключових проблем сьогодення.
 
Про освіту
Одним із основних докорів названо суттєве скорочення освітньої субвенції, яка буде на 20 відсотків менше, ніж цього року. При тому не варто забувати що у 2022 році розмір цієї субвенції вже було скорочено на 10 відсотків у порівнянні з попереднім роком.
Щоб зрозуміти, що передбачених державою коштів буде недостатньо, треба згадати, що за рахунок освітньої субвенції фінансується заробітна плата вчителів загальноосвітніх шкіл. А фінансування зарплат непедагогічного персоналу, оплата послуг ЖКХ та харчування дітей у школах відбувається майже повністю за рахунок місцевих бюджетів. Також на громади повністю покладена підтримка усієї позашкільної та дошкільної освіти, а це – дитячі садки, художні, музичні та спортивні школи.
Виконавчий директор Асоціації міст України Олександр Слобожан вважає, що подальше скорочення цієї субвенції може призвести до катастрофічних наслідків. Місцеві бюджети, які в умовах війни втратили значні доходи, можуть просто почати скорочувати працівників освіти, щоб зекономити кошти.
Але й це ще півбіди – батьки, які бажають надати своїм дітям якісну освіту, просто почнуть мігрувати до тих місць, де зможуть отримати цю послугу, і не тільки в нашій країні. А фінансово неспроможні громади будуть втрачати як цінний персонал разом з шансами на відродження після війни, так і податкові надходження від втрати робочих місць. Якщо молодь буде масово покидати громади, то на них можна буде поставити хрест.
"Це впливає не тільки на місцевий економічний розвиток, а взагалі на благополуччя країни, на економічне зростання країни", - зазначає Слобожан.
За його словами, ще однією особливістю освітньої субвенції у 2023 році стане централізація її розподілу. Тобто, столичні чиновники будуть вирішувати, як фінансувати 1439 громад країни.
"Всі роки кошти освітньої субвенції розподілялися по громадам, тобто, будь-яка громада в Україні, відкриваючи державний бюджет на відповідний рік, бачила строчку навпроти своєї громади з обсягом фінансування, який передбачено цій громаді. Відповідно у місцевому бюджеті планувалися такі видатки. Багато років поспіль органи місцевого самоврядування дофінансовували зарплати та інші доплати вчителям", - сказав він.
Про надходження до місцевих бюджетів
Говорячи про фінансову спроможність громад, слід зауважити, що за дев’ять місяців цього року місцеві бюджети отримали 188,5 млрд гривень у вигляді податку на доходи фізичних осіб.
У порівнянні з 2021 роком цей показник зріс на 35 відсотків або на 6,4 млрд гривень. Пояснення цієї дивної на перший погляд динаміки під час повномасштабної війни просте: досягли цього за рахунок суттєвого збільшення кількості військовослужбовців та значного покращення їхнього грошового забезпечення.
Позитивну роль відіграло й збільшення нормативу зарахування ПДФО до місцевих бюджетів із 60 до 64 відсотків. Треба віддати належне депутатам, що вони залишили цю норму і на 2023 рік.
Зрозуміло, що без компоненти стабільних зарплат військовослужбовцям значна кількість місцевих громад, особливо тих, які знаходяться у безпосередній близькості до лінії фронту, просто б не мали коштів на існування. Яскравим підтвердженням є героїчний Миколаїв, де через постійні обстріли не працює не тільки великий, але й середній бізнес. Але там більш-менш функціонує малий бізнес, а також сфера торгівлі та комунальні підприємства. Без ПДФО з зарплат військових місто б не могло закрити свої базові потреби.
"Миколаїв до війни був наймілітаризованішим містом в Україні. За кількістю бригад, розміщених у містах, наш Миколаїв був в Україні на першому місці. Сьогодні ми отримуємо ПДФО військовослужбовців та тих частин, які розміщені у місті. Це нам дає можливість виживати та навіть допомагати армії. Люди, які сьогодні працюють у місті, отримують зарплати з цього ПДФО", - сказав мер Миколаєва Олександр Сєнкевич.
Верховна Рада дослухалася до рекомендацій Асоціації міст України та експертів і залишила місцевим бюджетам на 2023 рік ПДФО з зарплат військових. Тобто, в умовах продовження війни у громад будуть стабільні надходження, за допомогою яких можна якось компенсувати втрати від падіння економіки та зупинки частини бізнесу.
Додаткові джерела надходжень
Громади шукають шляхи, як залучити додаткове фінансування на відновлення, на допомогу мешканцям, на розвиток територій та людей.
Як зазначив у коментарі УНІАН Олександр Слобожан, Асоціація міст України (АМУ) докладає чимало зусиль задля налагодження партнерських відносин між муніципалітетами нашої країни за закордонними партнерами. Також Асоціація співпрацює з міжнародними організаціями, асоціаціями органів місцевого самоврядування різних країн, сприяла і сприяє налагодженню побратимських зв'язків між громадами, бере участь у заходах міжнародного рівня. Асоціація також активно просуває роботу платформи Cities4Cities та сприяє встановленню контактів між українськими громадами та муніципалітетами європейських країн.
"АМУ є співзасновником Європейського альянсу міст та регіонів для відбудови України. Альянс координує спільні зусилля з містами та регіонами ЄС, готовими надати ресурси для підтримки ефективної та сталої відбудови України. Альянс запрошує партнерів, наприклад, ЄІБ, ЄБРР, ОЕСР та Банк розвитку Ради Європи, знайти рішення щодо того, як тісніше співпрацювати з місцевими органами влади", - додав він.
Дмитро Шварц, автор матеріалу, підсумовує, що  навіть у нинішніх умовах повномасштабного терору з боку держави терориста росії уряд та місцева влада нашої країни можуть знайти дієві механізми для покращення фінансового стану громад та активного розвитку наших міст. Це допоможе не тільки прискорити перемогу України над ворогом, але й закладе міцний фундамент для більш швидкого відновлення держави після війни. «Дорогу здолає той, хто йде по ній».

 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)