22 / Вересень, 2021
15 вересня 2021 року Уряд представив та схвалив проєкт Державного бюджету на 2022 рік і направив його на розгляд до Верховної Ради України. Проєкт Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» № 6000 знаходиться на розгляді парламентського Комітету з питань бюджету. Асоціація міст України проаналізувала урядовий проєкт Держбюджету на 2022 рік в частині бюджетної забезпеченості місцевого самоврядування.
 
З метою зміцнення фінансової основи місцевого самоврядування Асоціація міст України надала Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів пропозиції до проєкту Держбюджету на 2022 рік в частині соціального захисту населення (лист АМУ):
 
1. Передбачити 7,6 млрд грн на виплату щорічної разової грошової допомоги ветеранам війни і жертвам нацистських переслідувань та соціальна допомога особам, які мають особливі та особливі трудові заслуги перед Батьківщиною у 2022 році.
Обґрунтування: виконати норми законів України. Невиконання державою норм законів України щодо виплатам ветеранам війни вищезазначеної грошової допомоги у розмірі, визначеному Законом України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», призводить до судових позовів до органів місцевого самоврядування. Як наслідок таких позовів, через невиконання державою норм законів України, в органах місцевого самоврядування (ОМС) виникають додаткові видатки з бюджетів територіальних громад (сплата судового збору та витрати виконаного провадження).
 
2. Передбачити 15 млрд грн на виплату недоплаченої у 2020-2021 роках щорічної разової грошової допомоги ветеранам війни і жертвам нацистських переслідувань та соціальна допомога особам, які мають особливі та особливі трудові заслуги перед Батьківщиною.
Обґрунтування: виконати норми законів України. Невиконання державою норм законів України щодо виплатам ветеранам війни вищезазначеної грошової допомоги у розмірі, визначеному Законом України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», призводить до судових позовів до ОМС. Як наслідок таких позовів, через невиконання державою норм законів України, в ОМС виникають додаткові видатки з бюджетів територіальних громад (сплата судового збору та витрати виконаного провадження).
 
3. Передбачити 6 млрд грн субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на оплату гарантованих державою пільг, зокрема пільг на проїзд та послуг зв’язку.
Обґрунтування: виконати норми Конституції України. Відповідно до статті 142 Конституції України витрати органів місцевого самоврядування, що виникли внаслідок рішень органів державної влади, компенсуються державою. Непередбачення у державному бюджеті зазначених коштів ставить під загрозу спроможність органів місцевого самоврядування забезпечувати встановлені державою пільги громадян.
 
4. Передбачити 2,2 млрд грн на погашення боргів за надані гарантовані державою пільги (зокрема пільг на проїзд та послуг зв’язку) у 2015-2016 роках.
Обґрунтування: у 2016 році всупереч Бюджетному кодексу України (в чинній на той час редакції) держава не передбачила субвенцію місцевим бюджетам на оплату гарантованих державою пільг, зокрема пільг на проїзд та послуг зв’язку. Внаслідок цього, ОМС виплатили компенсацію надавачам послуг (перевезення, пільговий зв’язок) за фактично надані послуги у 2015 та 2016 роках за рахунок коштів бюджету громади, що призвело до порушення бюджетного законодавства та погіршило фінансову спроможність територіальних громад.
 
5. Передбачити 1,7 млрд грн на забезпечення діяльності фахівців із соціальної роботи в територіальних громадах для організації надання соціальних послуг та здійснення соціальної роботи.
Обґрунтування: через відсутність державної підтримки у сфері соціального забезпечення та прийняття Закону України «Про соціальні послуги» без надання додаткових фінансових ресурсів, органи місцевого самоврядування неспроможні самостійно забезпечити виконання норм Закону, здійснення якісну організацію надання соціальних послуг територіальних громадах. З метою організації в кожній громаді надання соціальних послуг та здійснення соціальної роботи необхідно передбачити в держбюджеті відповідну субвенцію.
 
6. Передбачити 7 млрд грн на сплату енергопостачальним підприємствам штрафних санкцій по рішеннях суду, які виникли внаслідок несвоєчасного перерахування субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на пільги та субсидії.
Обґрунтування: через несвоєчасне перерахування державою субвенції місцевим бюджетам у 2017-2018 роках енергопостачальні підприємства подають в суд на ОМС. Як наслідок, суди накладають відповідні штрафні санкції на ОМС через бездіяльність держави.
 
Нагадаємо, АМУ надіслала до парламентського Комітету з питань бюджету пропозиції до проєкту Держбюджету на 2022 рік в частині місцевих бюджетів та міжбюджетних відносин, а також надала пропозиції до Бюджетного та Податкового кодексів України, необхідні для підготовки проєкту Держбюджету на 2022 рік (детальніше). 
 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)